Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Ny gennemføring til skibe på vej

Udgivet: 15. september 2020

Med en god idé til et kendt problem og støtte fra InnoBooster er Kynde & Toft på vej med en ny – og brandsikker – løsning til gennemføringer på skibe.

Gem artikel Artikel gemt

Det er ikke nemt at lave en velfungerende gennemføring på et skib som f.eks. et fiskefartøj. Skot og dæk udsættes for store kræfter på havet, bølgerne vrider skroget, og vand- og hydraulikrør bliver nemt vristet løs i gennemføringerne. Desuden skal de samme gennemføringer være vandtætte og brandsikre.

- Mange af de eksisterende løsninger til gennemføringer skal svejses, hvilket både er tidskrævende og vanskeligt at gøre helt tæt, og med tiden betyder rystelser i fartøjet, at rørene vrides løs, så de står og banker og bliver utætte over tid, fortæller Pia Noermark, der er projektansvarlig ved Kynde & Toft, som ombygger og reparerer fiskefartøjer og driver maskinværksted og -fabrik i Thyborøn.

- Der findes et hav af løsninger til gennemføringer, men ingen af dem er gode nok i længden, fastslår hun.

Ingen branderfaring

I længere tid arbejdede Kynde & Toft i det små på at udvikle en bedre løsning. Den skulle være nem at montere, reducere larmen, og så skulle den være til at betale. I 2018 tog projektet fart, da virksomheden afsatte midler til udviklingen.

- Løsningen er en tætsluttende gennemføring med en gummibøsning, der er inddækket af en flange. Den kan nemt monteres i et skot eller dæk, og derefter kan man montere røret, der skal gennemføres, i vores løsning, siger Pia Noermark.

Produktet er det første, som Kynde & Toft selv har udviklet, som skal brandtestes. Derfor gik de med støtte fra InnoBooster til DBI.

- Brand er ikke et område, der tidligere har fyldt så meget i forhold til de fartøjer, vi arbejder med. Men det er kommet mere og mere i fokus, og produkterne skal efterhånden leve op til mange krav. Vi havde slet ingen erfaring med brand, så vi har haft brug for meget rådgivning, siger Pia Noermark.

DBI satte også Kynde & Toft i forbindelse med en producent i deres lokalområde i det vestligste Vestjylland, der havde erfaring med brandtest.

- Vi lærte meget ved at få kontakt til en, der havde prøvet det før, og hans erfaringer har sparet os for mange fejltrin, siger Pia Noermark.

- Brand er ikke et område, der tidligere har fyldt så meget i forhold til de fartøjer, vi arbejder med. Men det er kommet mere og mere i fokus, og produkterne skal efterhånden leve op til mange krav. Vi havde slet ingen erfaring med brand, så vi har haft brug for meget rådgivning, siger Pia Noermark.

DBI satte også Kynde & Toft i forbindelse med en producent i deres lokalområde i det vestligste Vestjylland, der havde erfaring med brandtest.

- Vi lærte meget ved at få kontakt til en, der havde prøvet det før, og hans erfaringer har sparet os for mange fejltrin, siger Pia Noermark.

InnoBooster

Innovationsfonden investerer med InnoBooster i udviklingsprojekter, der er drevet af små og mellemstore virksomheder med op til 250 ansatte og iværksættere. InnoBooster skal hjælpe med at omsætte spændende idéer til vækst og beskæftigelse, så derfor skal projekterne have nyhedsværdi og forretningsmæssigt potentiale. Der kan opnås støtte på 50.000-5.000.000 kr. Læs mere på innovationsfonden.dk.

Kommer langt med gummi

Gummiet i Kynde & Tofts nye løsning er det, der gør den velegnet til gennemføringer. Men det er også en af udfordringerne, når det kommer til brandteknikken. For gummi har det med at brænde.

- Det er et spørgsmål om at reducere mængden af olie i gummiet, så den ikke brænder så let, men heller ikke for meget, for så bliver løsningen for stiv og kan ikke anvendes. I samarbejde med en af vores leverandører lykkedes det os at finde en gummilegering, der ikke brænder for let, og som samtidig er fleksibel. Den er samtidig inddækket for at beskytte mod brand, siger Pia Noermark.

Med prototypen fik Kynde & Toft foretaget først indikationstest og siden brandtest af produktet hos DBI, hvor det modstod en gennembrænding i 60 minutter i et skot på 10 millimeter, som er den tykkelse, Kynde & Toft oftest arbejder med.

Store forhåbninger

Med dokumentationen fra brandtesten er næste skridt at få udført vandtrykstests for at sikre, at produktet ikke brister og forårsager, at vand spreder sig mellem skotterne på et skib. Hensigten med det hele er at få produktet godkendt til brug i skibe over det meste af verden.

- Vi har store forhåbninger til produktet. Især de spanske og tyrkiske værfter og flåder er interessante for os. Vi håber, at produktet på sigt kan give en tocifret millionomsætning, siger Pia Noermark og tilføjer:

- Vi har fået en tillægsbevillig fra InnoBooster, som vi anvender til at udvikle en ny metode til at producere gennemføringerne. Det vil gøre produktet billigere og mere konkurrencedygtigt.

Kynde & Toft

Kynde & Toft har hjemme i Thyborøn, blev etableret i 1958 og beskæftiger i dag ca. 70 medarbejdere. Virksomheden servicerer primært den danske fiskeflåde med reparationer og ombygninger af fiskefartøjer og råder derudover over maskinværksted og -fabrik, hvor man udfører smedearbejde og producerer bl.a. fittings samt hydrauliske spil til fiskeri.

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING