Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Modellering af kabelbrande i elektriske komponenter i P2X

Modellering af kabelbrande i elektriske komponenter i P2X

Projekt oplysninger
Status:Afsluttet
Periode:september 2022 til september 2024
Michael Plagge
Michael Plagge Postdoc

Den hurtige udvikling inden for Power-to-X (PtX) indebærer en enorm stigning i elektrificeringen af systemer, hvilket fører til øget brandfare i de tilhørende kabler. I den forbindelse stilles der grundlæggende krav til dokumentationen af brandsikkerheden for at sikre reduktion af risikoen for ulykker, der kan koste menneskeliv og hindrer den grønne omstilling. I stedet for at lave storskalatest, der både er dyre for økonomi og CO2-udledninger, anvendes regnemodeller til at skabe fleksible og alsidige måder at kvantificere potentielle konsekvenser.

Problemet er, at de nuværende regnemodeller overvurderer konsekvenserne, så industrien unødigt tvinges til at øge niveauet af brandsikkerheden, hvilket giver højere omkostninger og forlænger time-to-market. Derfor skal dette projekt først og fremmest fremstille testdata til modelvalidering og dernæst anvende den data til at udvikle nye numeriske modeller for kabelbrande i elektriske systemer. Målet for projektet er at få implementeret disse nye modeller i overordnede metoder for nøjagtig risikovurdering til gavn for både forskning, ingeniørpraksisser og virksomheder i den danske vedvarende energisektor. Det vil hjælpe industrien både på et nationalt plan ved at komme tættere på at opfylde FN's klimamål, men også på et samfundsmæssigt plan, hvor denne viden kan være med til at forhindre tab af materielle værdier, for ikke at tale om tab af menneskeliv.

I det store billede indgår dette projekt i at understøtte de nationale strategier for dekarbonisering af Danmark og implementering af PtX-teknologi. Vi spiller derfor en rolle i faciliteringen af designprocessen i energiproduktionen og energiforbruget i udviklingen af PtX. Når projektet er afsluttet, vil resultaterne blive præsenteret i en peer-reviewed publikation.

Projektet er en erhvervs Ph.D støttet af Danmarks Innovationsfond. Projektet løber over 2 år, fra september 2022 til september 2024.

Nyt om Energi og Transport

Kabler

FORCE Technology og DBI overtager aktiviteter fra 3P Third Party Testing

FORCE Technology og DBI har overtaget virksomheden 3P Third Party Testing ApS og skal fremover videreføre virksomhedens aktiviteter inden for hver vores kerneområde.

Batterianlæg

Danske vejledninger om brand i batterianlæg kan lære af udlandet

Sikkerheden i danske batterianlæg (BESS-anlæg) kan styrkes ved at inddrage udenlandske erfaringer. Ny DBI-rapport sammenligner danske og internationale vejledninger på området og giver konkrete anbefalinger.

En udbrændt elbil

Brandtæpper mod elbil-brande kan medføre eksplosionsfare

Nye data viser, at brandfolk risikerer en eksplosion, hvis de bruger brandtæpper ved elbilbrande. DBI’s forskning bakker op om konklusionen.

Adgangskontrolsystem, hvor et fingeraftryk bliver scannet for at få adgang til et nyt område.

CER: Find og luk hullerne for at begrænse adgangen til din virksomhed

CER-direktivet om kritiske enheders modstandsdygtighed kræver, at virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal have tilstrækkelig fysisk sikring. Men direktivet siger ikke, hvordan man løser det. Jesper Florin, leder af DBI’s sikring- og resiliensafdeling, giver svarene.

Preben Hall, skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, gennemgår færgens sikkerhedsmateriel og brandplaner.

Småfærger skal forholde sig til brand i elbiler

Søfartsstyrelsen vil have danske færgeruter til at overveje de særlige risici, som brand i elbiler ombord på en færge udgør. Læs, hvordan DBI har hjulpet Orøfærgen med at optimere brandplanerne.

Virksomhedsbygning gemt bag ved en voldgrav og fæstningsmur.

CER: Rettidig omhu reducerer risici

Virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal forebygge hændelser. Det foreskriver EU-direktivet CER. Andreas Norstedt, sikkerhedsrådgiver hos DBI, giver her opskriften på, hvordan man griber det an.

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system

Nyt værktøj skal skabe fremdrift i havnenes grønne omstilling

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system.

Power-to-X

Ny guide skal speede Power-to-X op og minimere uheld, ulykker og katastrofer

Power-to-X-branchen har fået en online-guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi. Opslagsværket giver overblik over relevante standarder og nødvendige godkendelser sammen med en opskrift på det nødvendige sikkerhedsarbejde.

Analyse skal kortlægge behov for nye grønne testfaciliteter

Erhvervslivets behov for faciliteter til test af ny teknologi og løsninger indenfor grøn energi skal afdækkes i en ny analyse.

Det nye værktøj skal gøre det muligt at lave en brandstrategi for alle typer fartøjer på alle typer nye brændsler.

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj.

Se webinar om batterier, solceller og brandsikkerhed

Arbejder du med vedvarende energi, Power-to-X eller lagring af energi? Og vil du vide mere om brandsikkerhed for batterier og solceller?

Se DBI’s 8 idéforslag til nye indsatsområder inden for brand og sikring

For landets GTS-institutter er det igen blevet tid til at ansøge om resultatkontraktmidler, som skal bruges til at udvikle ny viden og teknologi de næste fire år. I den forbindelse vil vi meget gerne høre din mening!

Fokus på mennesker, teknik og regler i den maritime industri

DBI var gæst i en webcast fra verdens største shippingorganisation, BIMCO, om sikkerhed og udfordringer ved alternative brændsler til søs. Det er et højaktuelt emne, for erfaringer om konventionelt brændstof kan ikke overføres til de nye brændsler. Se hele webcasten her.

Power-to-X

Drejebog for sikker Power-to-X på vej

En ny, omfattende guideline om sikkerhed ved etablering af Power-to-X-anlæg skal afhjælpe hindringer for den spirende branche. Allerede inden ‘Guideline for Safe and Faster PtX’ er udgivet, er den første aktør, H2 Energy Europe, klar til at teste den ved etableringen af et nyt Power-to-X-anlæg.

Nordjyske havne arbejder aktivt med nabobekymringer om risiko ved grønne brændsler

Hanstholm og Frederikshavn havne kan blive internationale forbilleder for, hvordan man bedst lytter til og anerkender naboers bekymringer, når fiskeri og færgefart skal omstilles til grønne brændsler. Det viser ny rapport, som også konkluderer, at resultaterne kan kopieres verden over.

Skibsbrand

Bedre brandsikkerhed for containerskibe i sigte

Et grundigt arbejde baseret på IMO’s Formal Safety Assessment-fremgangsmåde har sikret, at anbefalingerne i DBI’s rapport CARGOSAFE vil danne grundlag for drøftelserne i IMO. Anbefalingerne er derved kommet et stort skridt nærmere mod at blive til internationale regler.

Borgernes frygt skal tages alvorligt

Borgernes frygt skal tages alvorligt

I Havnsø på Vestsjælland er en gruppe borgere imod, at der måske skal lagres CO2 i undergrunden. Ultimativt er de bange for at dø. Power-to-X-projekter kan møde lignende lokal modstand. Mette Marie Vad Karsten, ph.d. og Lead Antropologist hos DBI, forklarer, hvordan man bedst håndterer borgermodstand.

Hvis sikkerheden halter, er den også gal på andre områder

Hvorfor viser virksomheder med høje sikkerhedsstandarder også gode resultater på bundlinjen? Og hvordan skaber man en god sikkerhedskultur i en organisation? De spørgsmål var på programmet, da DBI’s og FORCE Technologys Power-to-X Safety Network mødtes i februar.

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING