Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret

Bliv klædt på til din første brandtest!

Er du ved at tage de første skridt ind i brandtestens verden? Måske er det nyt terræn for dig og din virksomhed, og du ønsker at få en bedre forståelse af, hvad det indebærer.

  • Hvilke krav er der? 
  • Hvilke specifikationer bør du have øje for? 
  • Og hvilke muligheder åbner sig for dig, især når vi taler om ikke-præaccepterede løsninger?

Hvis du er ny inden for brandtest, kan brandtestens verden synes som en labyrint af procedurer og krav. Det kan DBI hjælpe med at gøre mere overskueligt og lettere at gå til. Vi har udarbejdet en kort overskuelig oversigt over de vigtigste trends og gode råd til, hvordan du sikrer et godt testforløb. Listen går ikke i dybden, da hvert testforløb og behov altid er unikke.

Hos DBI går vi op i, at du føler dig godt hjulpet fra start til slut. 

Vi ønsker, at du oplever en gnidningsfri onboarding, og at du føler dig holdt i hånden og informeret under vejs. Vores team står klar til at bistå dig gennem hele processen - fra de indledende procedurer til fortolkningen af testresultaterne.

Vi har lavet en kort video, der viser, hvordan en brandtest foregår hos DBI. Den kan du se her:

Ved du allerede nu, at I får behov for vejledning vedrørende brandtest af jeres produkt? 

Christina Hald og David Santilhano vores to Internationale Sales Managers for Fire Testing. De er begge dedikerede til at afdække virksomheder som jeres' behov, så de bedst muligt kan guide jer og sammensætte det helt rigtige forløb og brandtest for jeres produkt. De kommer samtidig med en omfattende erfaring og viden om de krav, der stilles vedr. brand på de respektive internationale markeder. Du finder deres kontaktoplysninger nederst på siden her.

Læs mere
Christina Hald

Christina Hald, International Sales Manager - Nordic & Baltic

David Santilhano

David Santilhano, International Sales Manager

 Kontakt

Hvorfor er en brandtest i det hele taget vigtig?

Hvorfor er en brandtest i det hele taget vigtig?

Brandtest spiller en afgørende rolle for at sikre, at produkter opfylder sikkerhedsstandarderne og er i overensstemmelse med lovgivning og forskrifter. Her er nogle af de vigtigste grunde til at brandteste produkter:

Beskyttelse af liv og værdier: 

  • Når du får brandtestet en produkt eller en konstruktion, bidrager du til at minimere risikoen for brandspredning i tilfælde af brand. Ved en brandtest evalueres produkters reaktion på brand og eventuelle risici og sårbarheder identificeres. Uanset om brandtesten består eller giver anledning til yderligere produktudvikling er din brandtest med til at sikre både menneskeliv og værdier.

Overholdelse af sikkerhedsstandarder: 

  • Brandtests er afgørende for at sikre, at produkter opfylder nationale og internationale sikkerhedsstandarder og krav. Derfor kan de rette brandtests med international anerkendt dokumentation og de rette certificeringer sikre jer adgang til nye markeder. Det er især gældende inden for industrier, hvor jeres produkt kan være en potentiel brandkilde eller skal kunne fungere i brandsikre miljøer.

Sikring af troværdighed og tillid: 

  • Brandtests og certificeringer er med til at skabe troværdighed omkring jer og jeres produkters brandsikkerhed. Det skaber tillid hos slutbrugere, samarbejdspartnere, bygherrer, arkitekter og andre interessenter. Det bidrager derfor positivt på din virksomheden omdømme og kan i sidste ende være den konkurrencemæssige fordel, der gør en forskel.
Læs mere

De 3 vigtigst fokusområder inden for brandtest af byggematerialer og konstruktioner

I en verden, hvor byggebranchen konstant udvikler sig, er det afgørende at holde sig ajour med den nyeste udvikling inden for brandtest af byggematerialer og konstruktioner. At forstå disse vil ikke kun sikre, at jeres produkt opfylder de nuværende krav, men det stiller jer også bedre i forhold til at fremtidssikre, at jeres investering i en brandtests også er valid i nærmeste fremtid og er i tråd med de nyeste teknologiske fremskridt og internationale bestemmelser. 


De mest markante fokusområder i branchen i dag er:

Der er øget fokus på nye produktionsmaterialer og -metoder

Der er øget fokus på nye produktionsmaterialer og -metoder

Der er en stigende bevidsthed om, hvordan forskellige materialer og produktionsmetoder kan påvirke et produkts brandsikkerhed. Derfor er brandtests blevet mere specialiserede og specifikke i forhold til forskellige materialers brandmodstandsevne. Det gælder især ved nye mere innovative materialer eller ved genanvendelse.

Der er nye muligheder med digitalisering og simulering

Der er nye muligheder med digitalisering og simulering

Fremskridt inden for digitale modelleringsværktøjer har gjort det muligt at udføre avancerede simulerede brandtests. De kan give en realistisk og pålidelig indikation af produkters reaktion på brand og kan være tids- og omkostningseffektive alternativer til traditionelle fysiske brandtests.

International harmonisering fremmer bredere anvendelsesmuligheder

International harmonisering fremmer bredere anvendelsesmuligheder

Der er en tendens hen imod international harmonisering af brandteststandarder og -metoder. Det vil på sigt gøre det muligt at få testet og evalueret byggematerialer ensartet på tværs af landegrænser.

Læs mere
Når du tilmelder dig DBI's nyhedsbrev, sikrer du dig relevante branchespecifikke informationer og artikler. Derudover sender vi dig Dan Lauridsens bud på de allervigtigste trends inden for brandtests

Vil du vide, hvilke 6 trends inden for brandtest af byggematerialer og konstruktioner, der er de vigtigste i følge brandmodstandstest ekspert Dan Lauridsen?

Når du tilmelder dig DBI's nyhedsbrev, vil du udover at du bliver sikret relevante, branchespecifikke informationer og artikler også modtage Dan Lauridsens bud på de alle vigtigste trends, der rør sig lige nu.  Du får den direkte i din indbakke. Vi har samtidig lavet en printvenlig-version, som du kan downloade og hænge op, hvis du har lyst til det.  
Dan Lauridsen er produktansvarlig og ekspert inden for brandmodstandstestning og har arbejdet hos DBI siden 1996. Han er uddannet civilingeniør fra AAU - Aalborg Universitet og står til dagligt i spidsen for en række komplekse testopgaver, hvor han guider kunder igennem processen fra start til slut.

Vi spammer ikke, og du kan til hver en tid afmelde dig nyhedsbrevet. Nyhedsbrevet indeholder inspirerende og aktuelle artikler og cases, samt formidling af lovgivning og regler, invitationer til begivenheder og indsigter fra DBI's mange forskningsprojekter.

Bemærk, at vi også har et nyhedsbrev på engelsk til de af dine kollegaer, der måske ikke taler dansk. De kan tilmelde sig her:  

Tilmeld dig her ⬇


Læs også: 'Tjekliste: Sådan sikrer du et godt brandtestforløb'

Se den her

Læs også: 'Hvorfor vælge DBI som brandtest-institut'

Se den her

Kontakt

David Santilhano
David Santilhano International Sales Manager
Christina Hald
Christina Hald International Sales Manager Nordic & Baltic

Kontakt

Firma*
Navn*
E-mail*
Telefonnummer*
Uddyb gerne, hvordan vi kan hjælpe dig:
Kunne du tænke dig at blive kontaktet via telefon? (Ca. en halv time)
* Skal udfyldes
OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING