Fremtidens brandsikre containerskibe
Udgivet: 9. marts 2022Et konsortium med DBI i spidsen har vundet et stort EU-udbud, der skal undersøge brandrisici og brandsikre løsninger til containerskibe. Arbejdet skal danne grundlag for fremtidens regler på området.
Når IMO (International Maritime Organisation) i fremtiden skal sikre brandsikkerheden på containerskibe, er EU med i arbejdet i form af EMSA (European Maritime Safety Agency). EMSA’s tilgang til området skal baseres på en rapport udarbejdet af et konsortium med DBI i spidsen. DBI har nemlig vundet udbuddet på opgaven fra EU, som går under navnet CARGOSAFE.
- IMO er opmærksom på problematikken med brandsikkerheden på containerskibe og ved, at der skal gøres noget ved den, siger projektleder hos DBI og leder af CARGOSAFE, Anders Viborg Kristensen og uddyber:
- Der er flere udfordringer på området. Dels er der meget lidt fokus på containerskibe som egentlig skibstype i IMO’s system med tilhørende regler for sikkerheden, hvilket betyder, at der mangler regulering. Dels er skibene vokset meget de senere år, uden at reglerne er fulgt med i samme omfang. Og sidst, men ikke mindst kan lasten være ukorrekt eller mangelfuldt deklareret, hvilket gør de potentielle konsekvenser og omfanget af en brand væsentligt større.
Identificerer problemer og løsninger
Derfor har IMO Sikkerhedskomité varslet, at man vil arbejde med brandsikkerheden på containerskibe, og det har fået EMSA og EU-Kommissionen til at afsætte penge til CARGOSAFE, som skal blotlægge brandrisici på containerskibe og anbefale tekniske løsninger, der kan minimere risiciene. Rapporten skal fungere som grundlag for EMSA, der er med til at forhandle løsningerne på plads i IMO. DBI er hovedrådgiver i det konsortium, der har vundet opgaven, og tæller derudover Bureau Veritas, RISE, SDU og Odense Maritime Technology.
Den første opgave var at afdække alle brandrisici på containerskibe. Det har DBI gjort med en workshop med deltagelse fra en række forskellige parter fra branchen, heriblandt tre af de største containerrederier, Maersk, Evergreen og CMA-CGM, forsikringsselskaberne SKULD og Codan, tre europæiske medlemslande Danmark, Tyskland og Frankrig samt rederiorganisationerne Danske Rederier og International Chamber of Shipping (ICS).
»DBI har stor erfaring med at undersøge forskellige teknologier og med modellering og simulering, og vi vil bl.a. bruge de værktøjer til at evaluere forskellige løsninger. «Anders Viborg Kristensen, projektleder hos DBI og leder af CARGOSAFE
Skal give konkrete anbefalinger
Næste fase er nu en regulær og omfattende risikoanalyse efter IMO’s meget grundige og udtømmende metode.
- Med risikoanalysen skal vi forstå årsagerne til hver enkelt risiko og dens konsekvens i de forskellige typer containerskibe. Baseret på analysen skal konsortiet finde risikomitigerende tekniske løsninger inden for prævention, detektering, beslutning, begrænsning og slukning, fortæller Anders Viborg Kristensen og tilføjer:
- DBI har stor erfaring med at undersøge forskellige teknologier og med modellering og simulering, og vi vil bl.a. bruge de værktøjer til at evaluere forskellige løsninger.
Med en cost-benefitanalyse studeres effekten af hver løsning nøje, hvilket i sidste ende skal lede til konkrete anbefalinger til beslutningstagerne på området – i første omgang altså EMSA og siden IMO.
Videnskabelig og uvildig tilgang
CARGOSAFE er ikke et forskningsprojekt, men en opgave i udbud fra EU. Og med et budget på i alt 455.000 euro (3,3 mio. kr.) er det langt det største udbud, DBI nogensinde har vundet – endda i konkurrence med en række andre konsortier fra hele EU.
- Det er en ny liga for DBI at arbejde i, og normalt vil man se den type opgaver gå til de store, multinationale klassifikationsselskaber. Men projektets brandtekniske fokus og DBI’s videnskabelige og uvildige tilgang til området gør os velegnede til projektet, siger Carsten Møller, der er forretningsudvikler hos DBI.
CARGOSAFE
CARGOSAFE er en opgave i udbud fra EU-Kommissionen og EMSA (European Maritime Safety Agency). Formålet er at undersøge markedet for omkostningseffektive tekniske løsninger, der reducerer risikoen og omkostningerne ved brande på containerskibe. Projektet skal resultere i en række anbefalinger til de ansvarlige myndigheder. CARGOSAFE vil danne grundlag for EMSA’s holdning og indstilling til området for brandsikkerhed på containerskibe i forbindelse med forhandlinger i IMO.
Et konsortium med DBI i spidsen og herudover Bureau Veritas, RISE, SDU og Odense Maritime Technology har vundet opgaven. Projektet startede i januar 2022 og løber over 60 uger. Det samlede budget er 455.000 euro.
CARGOSAFE bygger videre på DBI’s tidligere projekter på det maritime område med bl.a. risikovurderinger og teknologivurdering, hvor DBI altid har inddraget teknologier og erfaring fra andre områder end det maritime.
- Det er ikke tilfældigt, at EMSA vælger DBI som leverandør på CARGOSAFE. Det er en stor anerkendelse af DBI’s mangeårige indsats og arbejde på det maritime område, fastslår Carsten Møller.
Stor international betydning for DBI
Ud over at være et bevis på DBI’s maritime kompetencer og et stort skridt op for DBI på det maritime område betyder projektet også, at DBI kommer på radaren i den maritime branche, både i Europa og hele verden.
- CARGOSAFE bliver dokumentationen, der lægges til grund for fremtidens regler for brandsikkerhed på containerskibe. Vi skal udarbejde en brandstrategi for containerskibe, der holder. Projektet vil gøre mange i Europa opmærksomme på DBI, og hvad vi kan i Danmark, og resultatet skal præsenteres for samtlige 178 søfartsnationer i hele verden ved IMO. På den måde har projektet meget stor værdi for DBI, siger Alexander Kleiman, der er Manager for maritime projekter i DBI.