Fire Assistant er en AI-løsning, der hjælper byggeriets parter såsom arkitekter, byggerådgivere og entreprenører med svar på spørgsmål om brandkrav og brandsikkerhed. Betaversionen giver dig svar baseret på BR18 kapitel 5 med tilhørende bilag og dokumenter.
Du kan hurtigt og nemt få svar indenfor kategorierne
✓ svar på dine brandtekniske spørgsmål i et sprog, du kan forstå
✓ en 'digital kollega', der kan tjekke dine egne løsninger
✓ gratis adgang i betaperioden
Fire Assistent er designet til at håndtere spørgsmål om de dele af bygningsreglementet, som omhandler brand. Den er ideel for fagfolk, der søger præcise svar baseret på dansk lovgivning og praksis.
Modellen benytter GPT-4o.
Alle oplysninger, der indtastes i Fire Assistent, behandles sikkert ved hjælp af en Microsoft Azure hostet OpenAi AI-model og gemmes i en Microsoft SQL-database under DBI's kontrol. Dette betyder, at data ikke deles med andre eller bruges til at træne åbne AI-systemer som ChatGPT. Beskyttelse af data og følsomme oplysninger er en topprioritet.
Brandtekniske specialister og data scientists fra DBI gennemgår løbende svarkvaliteten De arbejder løbende på at identificere de mest hyppige spørgsmål, der stilles, og vurderer systemets pålidelighed i forhold til disse. For spørgsmål, hvor svarene ikke er korrekte, analyseres årsagerne, hvilket danner grundlag for opdateringer og forbedringer af systemet.
I modsætning til mere generelle AI-værktøjer som ChatGPT er Fire Assistant målrettet mod at levere specialistviden inden for brandteknik i en dansk kontekst og er tilpasset dansk lovgivning. Her kan du læse mere om de tekniske forskellige.
ChatGPT
ChatGPT og Fire Assistent er designet til forskellige formål og bygger på forskellige teknologiske tilgange. ChatGPT anvender avancerede OpenAI-sprogmodeller, såsom GPT-4o, o1 og GPT-4, der er trænet på store, varierede datasæt. Denne brede træning gør ChatGPT i stand til at generere svar på en lang række emner og gør den velegnet til generelle forespørgsler.
Dog er ChatGPT baseret på en statisk videnbase, hvilket betyder, at den ikke kan opdatere sin viden løbende eller trække direkte på eksterne datakilder under samtaler. Dette sikrer stabilitet og konsistens i svarene, men begrænser dens evne til at levere specifikke eller lokalt forankrede informationer, såsom detaljeret dansk brandlovgivning.
Fire Assistent er specialiseret til at håndtere brandtekniske spørgsmål og adskiller sig fra ChatGPT ved sin målrettede tilgang til dansk brandlovgivning og relateret praksis. Modellen benytter en RAG-tilgang (Retrieval-Augmented Generation), hvor den kombinerer en avanceret AI-model, baseret på GPT-4o, med en database, der indeholder opdateret og autoritativ viden om dansk brandlovgivning.
Denne struktur gør Fire Assistent i stand til at levere faglige og relevante svar, der er direkte baseret på specifikke lovtekster og brandfaglige vejlederninger. Fire Assistent kan på sigt udvides med DBI’s interne ekspertise og unikke viden om brandsikkerhed. Viden som ChatGPT ikke har adgang til. Dette vil på sigt sikrer, at Fire Assistent ikke blot leverer svar, der er korrekte i forhold til lovgivningen, men også afspejler DBI’s omfattende erfaring og praksis inden for området.
Denne fokuserede tilgang gør Fire Assistent til et specialiseret værktøj, der er skræddersyet til fagfolk, der arbejder med brandsikkerhed og har brug for pålidelige og kontekstspecifikke svar.
Fire Assistant analyserer og behandler hver forespørgsel gennem en flertrinsproces, som beskrevet herunder. Trinene har til formål at forøge præcision og relevans og sikrer en specialiseret tilgang, hvor både brandspecifikke data og en generel AI-sprogmodel kombineres. Dette udvider anvendelsesmulighederne for Fire Assistant og gør systemet ideelt til fagfolk inden for brandteknik eller dem, der har brug for relevant og fagligt funderet svar på komplekse spørgsmål inden for dette område.
Når du stiller et spørgsmål til Fire Assistant, begynder systemet med at analysere indholdet for at vurdere, om det er relateret til brandteknik.
Systemet anvender avanceret databehandling til at fortolke og integrere informationen fra de relevante dokumenter.
Denne proces indebærer en dybere analyse og sammenkobling af tekniske data. Rent teknisk er Fire Assistant bygget op om en såkaldt RAG-model, der står for Retrieval-Augmented Generation. Det betyder, at den slår op i de BR18-relaterede tekster om brandforhold, hver gang en bruger stiller et spørgsmål (retrieval). Derefter bearbejder den informationen til den rette kontekst (augmentation) og danner et svar til brugeren (generation).
I modsætning til fx ChatGPT, som er trænet på en meget stor tekstmængde og herefter bruger ’summen’ af den indbyggede viden til sit bedste gæt på et svar, give RAG-modellen mere præcise og pålidelige svar, fordi den i hvert opslag finder den bedste teksthenvisning og ikke på samme måde som ChatGPT kan finde på at ’hallucinere’.
Svaret præsenteres for brugeren, uanset om det er baseret på specifikke brandtekniske standarder eller bredere generel viden.
Denne specialiserede tilgang, hvor både brandspecifikke data og en generel AI-sprogmodel kombineres, udvider anvendelsesmulighederne for Fire Assistant. Dette gør systemet ideelt til fagfolk inden for brandteknik eller dem, der har brug for relevant og fagligt funderet svar på komplekse spørgsmål inden for dette område.
Vi arbejder hele tiden på at gøre Fire Assistant endnu bedre. Som medlem af vores VIP-bruger-testpanel får du mulighed for at påvirke udviklingen af Fire Assistant og bidrage til at sætte standarden for, hvordan AI bedst bruges inden for brandsikkerhed.
Vi har allerede planer om at indarbejde DBI's retningslinjer og vejledninger i Fire Assistants datagrundlag, men vil gerne høre fra dig:
Hvilke features savner du, og hvilke data vil øge værdien af Fire Assistant?
Som en del af vores VIP brugertestpanel kan du påvirke udviklingen af Fire Assistant og tage den til et helt nyt niveau. Vil du være med?
Fire Assistant er udviklet i samarbejde mellem brandrådgivere, specialister, data scientists og udviklere her hos DBI. Vi ser et kæmpe potentiale i, hvor vi på sigt kan tage værktøjet hen. Det vil vi helst gøre i tæt samarbejde og dialog med jer derude, da det gerne skulle komme til gavn i jeres hverdag og arbejdsliv. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til projektet eller ønsker at være en del af vores brugertestpanel. Uanset om du er med i vores VIP-brugertestpanel eller ej, opfordrer vi dig til at dele dine input, oplevelser og forslag med os via mail, da alle brugeroplevelser og indsigt er værdifulde for os.
Siden 2022 har jeg arbejdet som Data Scientist i DBI's afdeling for brandteknisk rådgivning, hvor jeg bidrager til udviklingen af Fire Assistant. Før dette har jeg arbejdet som konstruktionsingeniør. Jeg er uddannet bygningsingeniør og data scientist, og har derudover erfaring som tømrer og brandmand.
Ny AI-assistent finder vej i bygningsreglementets jungle af brandkrav
DBI lancerer Fire Assistant, som med kunstig intelligens hjælper bl.a. arkitekter, byggerådgivere og entreprenører med svar på spørgsmål om brandkrav og brandsikkerhed.
Brandsikkerhed er ikke en showstopper for grøn omstilling i byggeriet
Vi skal gøre brandsikkerhed til et designparameter i byggeriet. Og ikke se dokumentationskrav til byggematerialer som en stopklods, men som en drivkraft for innovation i byggeriet. Læs debatindlæg af Christian Fundby Schou, leder af Advanced Product Development i DBI.
Brandrådgivere bør tegne 3D-brandplaner i BIM ved større projekter
Det sparer tid og reducerer fejlprocenten, hvis brandrådgivere tegner brandplaner direkte i BIM ved større projekter. Det gør DBI’s brandrådgivere allerede nu – og håbet er, at 3D-brandplaner med tiden kan blive normen blandt alle landets brandrådgivere.
London-brand understreger udfordringer ved højt byggeri
Klassiske brandtekniske udfordringer ved højt byggeri – som vi også har i Danmark – spillede muligvis en rolle ved den katastrofale brand i Grenfell Tower i London, hvor mindst 70 mennesker omkom.
Glem ikke Hotel Hafnia
I år er det 50 år siden, der udbrød brand på Hotel Hafnia i København, og 35 personer omkom i flammerne. Branden medførte nye krav til brandsikkerheden på hoteller med tilbagevirkende kraft, og der er fortsat grund til at huske den voldsomme hændelse – især med nutidens muligheder for kompenserende tiltag. Det mener Svend Voss, der har været brandteknisk rådgiver hos DBI i en årrække.
Krav om uddannelse og alarmer efter dødsbrand på plejehjem
Brandeksperter og forskellige organisationer kommer med en række krav og anbefalinger efter dødsbrand på plejecenter.
Danmarks ældste brandsprøjte fylder 100 år
Den ældste, bevarede danske motorsprøjte bliver i år 100 år gammel. Den runde dag vil blive fejret med både køretur, horn og gule lygter.
Ændringer i BR18 gør det nemmere at bygge om
Da BR18 blev fuldt implementeret i 2020, viste der sig hurtigt en række udfordringer. Derfor er der nu blevet foretaget ændringer.
Gamle branddøre består brandtest med bravur
DBI og dør- og vinduesproducent, Jeld-Wen, analyserer og dokumenterer i projektet ReDoor brandmodstandsevne for genbrugte branddøre og udvikler dokumentationsmetoder og mulighed for certificering. De indledende brandtests viser, at både gamle døre og kunstigt slidte døre klarer sig overbevisende.
Ny ’BrandBank’ skal samle viden om brandtest af biogene materialer
DBI lancerer sammen med Træinformation og Artelia projekt ’BrandBank’, der skal accelerere det biobaserede byggeri. Den fælles platform skal give hele byggebranchen adgang til data og dokumentation, der letter udfordringen med at gøre byggeriets grønne omstilling brandsikker.
Brandtests bliver billigere med DBI’s nye miniovn
DBI’s brandtestafdeling har bygget en ny ovn, som skal gøre produktudvikling hurtigere og billigere for producenterne. Målet er at gøre ovnen så brugervenlig, at producenterne selv kan brandteste deres produkter – så mange gange, de vil.
Værdiredningsplaner sikrer den danske kulturskat
Det er endnu uvist, hvor mange kulturskatte der gik til i branden i Notre Dame. Sikkert er dog, at det er et tab for en nation, når det sker. Derfor er der også krav om, at en række museer herhjemme har værdiredningsplaner, så beredskabet ved, hvilke skatte der skal reddes ud først ved en brand.
Havneprojekt skal give grøn omstilling fuld skrue
For at metanol i skibsfart bliver en succes, skal havnene kunne håndtere den. Et projekt med DBI har set på både de tekniske og adfærdsmæssige udfordringer og skal bane vejen for en standardiseret tilgang til oplag og bunkering med metanol.
Brandsikkerheden undersøges nu i alle plejeboliger og institutioner
Alle kommuner har modtaget et spørgeskema, som skal afdække, hvordan det står til med brandsikkerheden i landets plejeboliger og institutioner.
Træældningsstandarden EN 16755 skal revideres
Arbejdet med revision af træældningsstandarden, EN 16755, er skudt i gang.
Update på branden i Grenfell Tower
Brandbar facadebeklædning, fejlslagen brandventilation, ingen sprinkling, en tvivlsom evakueringsstrategi samt branddøre, der kun holdt i 11 minutter.
Trækker ler det længste strå?
Stråtækte facader anses for at være gode for klimaet, men knapt så gode i tilfælde af brand.
Gode råd til en brandsikker jul
Julen kan blive en endnu dyrere fornøjelse, hvis ikke man passer på med de levende lys og julemadlavningen. Læs her, hvordan du undgår at sætte fut i det hele.
Svinkløvgruppen nedlagt
I slutningen af 2018 besluttede Beredskabsstyrelsen at lukke Svinkløvgruppen – selvom arbejdet efter mere end to år ikke har ledt til et konkret resultat.
DBI-projekt om tækkede facader vinder flere priser
Formålet med projektet er at øge anvendelsen af Co2-neutrale, biobaserede materialer i bygningsfacader med nye kombinationer af byggematerialer, overfladebehandlinger og konstruktionsløsninger.
Sådan lykkes digitalisering i byggebranchen
Digitalisering medfører altid udfordringer og måske især i byggebranchen. Men bl.a. tværfaglighed, klare rammer og en afklaret ledelse kan gøre det nemmere.
Troldtekt undersøger CO2-reduceret cementalternativ
Cement er svært at erstatte, men nu tages de første skridt for at udvikle akustikplader med CO2-reducerede bindere.
Gode muligheder for genbrug af konstruktionstræ
Der er mange barrierer, men også løsninger, hvis byggebranchen skal genbruge konstruktionstræ i det primære byggeri. Det viser projektet Upcycle 3.0, som har udarbejdet et roadmap, der skal bane vejen. I projektet har DBI opnået gode resultater ved test af gammelt konstruktionstræs brandtekniske egenskaber.
Erfaringer fra Schweiz afslører interessante muligheder inden for træbyggeri
DBI’s nylige studietur til Schweiz viste nye løsninger og lempeligere krav til træbyggeri, end vi kender dem fra det danske bygningsreglement. Spørgsmålet er, om vi bør gå samme vej i Danmark?
Sådan kan vådrumsplader af plast bruges i badeværelser
Flere brandtests viser, at vådrumsplader af plastskum beklædt med fliser eller armeret puds er forsvarlige at anvende.
Ny App til Digitalt Beredskab og Digital Egenkontrol
Snart kommer den nye App fra DBI, der giver nem adgang til både Digital Egenkontrol og Digitalt Beredskab. Den gør arbejdet med løsningerne hurtigere og endnu mere brugervenligt.
Svært at genbruge byggematerialer med brandkrav
Det kan være svært at udvinde genbrugsmaterialer, og også brandkrav stikker en kæp i hjulet for anvendelsen af genbrugte materialer.
Systemintegrationstest af sammenkoblede anlæg
Præciseringer i BR18 skal sikre, at der udføres effektive systemintegrationstests af samspillet mellem anlæggene.
Sådan minimerer man brandrisici ved solcelleanlæg
Solcelleanlæg på tage øger risikoen for brandspredning i tilfælde af brand. Så hvordan undgår man, at der overhovedet udbryder brand? Og hvordan undgår man brandspredning, hvis der alligevel opstår brand? Det kan man få svar på i DBI’s nye vejledning om brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg.
System til slukning af elbilbrande i p-huse viser lovende resultater
Siemens og Danfoss Fire Safety har fået testet et system med tidlig detektering og vandtåge til parkeringshuse og -kældre. DBI stod for opstilling, succeskriterier og udførelse af selve testen. Den viser, at løsningen kan forhindre brandspredning fra en brændende elbil til bilerne parkeret ved siden af i mindst 30 minutter.