CARGOSAFE (EMSA study on containership fires)

Verdenshandlen er afhængig af transport med containerskibe, og den er sårbar. Det understreger hændelser som COVID-19 og grundstødningen af Ever Given i Suezkanalen. Men brande på containerskibe er også en risiko, og konsekvenser som tab af menneskeliv og enorme værdier er steget i takt med, at skibene er vokset, mens den internationale regulering og generelle sikkerhedstilgang for området ikke er fulgt tilsvarende med.

CARGOSAFE er en opgave fra EU-Kommissionen og EU’s søfartsorganisation EMSA (European Maritime Safety Agency). Formålet er at undersøge markedet for omkostningseffektive tekniske løsninger, der reducerer risikoen for brande i containere på containerskibe. Det skal resultere i en række anbefalinger, som vil danne grundlag for EMSA’s holdning og indstilling til den Europæiske Kommissions forhandlingsmandat til de kommende forhandlinger om emnet i IMO (International Maritime Organization).

Et konsortium med DBI i spidsen foruden klassifikationsselskabet Bureau Veritas, teknologiinstituttet RISE, Syddansk Universitet og Odense Maritime Technology har vundet opgaven. Konsortiet vil se på sikkerheden på en række containerskibstyper i 4 trin: Identifikation af relevante faremomenter, teknisk analyse af de eksisterende detekterings- og slukningsløsninger, analyse af de økonomiske omkostninger af de enkelte løsninger samt udformning af en række anbefalinger på området til EMSA.

CARGOSAFE startede i december 2021 og løber over 60 uger.

CARGOSAFE
Allan Holbek Hansen

Projektansvarlig
Allan Holbek Hansen
Inspektør RBI

Anders V. Kristensen

Projektansvarlig
Anders V. Kristensen
Projektleder

Telefon: 50 80 78 09
E-mail: avk@dbigroup.dk
KLIK HER FOR AT TILMELDE DIG DBI's NYHEDSBREV

Vilkår for brug af DBI’s website

Copyright© Alt materiale på DBI's webside er beskyttet ifølge loven om ophavsret. Er du i tvivl om, hvordan du må anvende vores materiale, er du velkommen til at kontakte os på dbi@brandogsikring.dk.
Vimeo LinkedIn