”Det sker kun for naboen”

Udgivet: 24.03.22

På mindre end tre år havde Tandex både en brand, som stoppede produktionen i ugevis, og et hackerangreb, som slettede alle data i ERP-systemet. Nu er SMV’en med i DBI’s projekt ‘Beyond the Crisis’ og har sat fokus på sårbarheder i produktionsprocesserne.

‘TANDEX – Keeps you smiling’. Det er sloganet hos SMV’en, som producerer og sælger tandplejeprodukter. Men år tilbage var der ikke meget at smile af hos Tandex – i hvert fald ikke, når det drejer sig om uforudsete hændelser, som har påvirket virksomhedens drift. Først var der brand på fabrikken og to og et halvt år senere et hackerangreb med ransomware.

- Man går jo ikke og planlægger med uheld og kriser. Hvis man ikke har prøvet det, er man ikke opmærksom på det. Den slags sker jo kun for naboen, siger Jeannie Heart Strømsborg, CEO og indehaver af Tandex.

Men det var jo altså ikke hos naboerne i industrikvarteret i Lynge i Nordsjælland, at der udbrød brand i marts 2014. Det var i opvaskemaskinen i kantinen hos Tandex.

- Det var en mindre brand, som hurtigt blev slukket. Men den gav sodskader, som stoppede produktionen et par uger, ligesom vi måtte kassere en stor del råvarer, mellemvarer og færdigvarer på vores lager. Forsikringsselskabet dækkede alt, men branden gjorde os sårbare på lageret, og så er det i sig selv en kæmpe opgave at opgøre og melde skaderne til forsikringsselskabet og at have rengøringsfirma og håndværkere gående, siger Jeannie Heart Strømsborg.

Nægtede at betale løsesum

I november 2016 var uheldet atter ude. Denne gang var det et cyberangreb med ransomware, som krypterede virksomhedens server. Løsesum: 15.000 kr.

- Jeg valgte ikke at betale pengene, fordi det strider mod vores værdier. Men havde jeg vidst, hvad der ventede, havde jeg nok gjort det, siger Jeannie Heart Strømsborg.

Alle data i ERP-systemet blev slettet. Debitorer, kreditorer, ordrebeholdning, salgsstatistik osv. – alt var væk. Og selvom det ikke burde kunne lade sig gøre pga. procedurerne, havde Tandex’ eksterne hostingfirma samtidig slettet backuppen – måske udløst af ransomwaren.

- Vi måtte simpelthen starte forfra og bygge alt op fra bunden igen. Vi delte os op i grupper og ringede til kunderne for at få data fra deres ordrebekræftelser og for at modtage nye ordrer. For vi kunne heller ikke sende og modtage mails. Vores fokus var at få dagligdagen til at fungere over for kunderne, samtidig med at vi lynhurtigt skulle have vores system i luften igen, for vi kunne f.eks. heller ikke fakturere, siger Jeannie Heart Strømsborg og tilføjer:

- Både i forhold til branden og hackingen havde det helt klart været en fordel at have tænkt scenarierne igennem på forhånd i stedet for at stå i kaos og tænke ‘hvad gør vi nu?’.

Sårbarheder i produktionen

Derfor tøvede Jeannie Heart Strømsborg ikke med at takke ja, da Tandex blev tilbudt at deltage i DBI’s projekt ‘Beyond the Crisis’, som netop handler om at komme på forkant af kriser.

- Efter hackingen har vi fået godt styr på vores it-sikkerhed, så i stedet har vi valgt at fokusere på sårbarheder i vores produktionsprocesser. Med DBI’s rådgivning og værktøjer har vi udvalgt og analyseret vores vigtigste produkter. Hvilke råvarer, maskiner og bemanding kræver de, og hvilke sårbarheder giver det? fortæller Jeannie Heart Strømsborg og fremhæver en vigtig sideeffekt af at deltage i projektet.

- Jeg har et virkeligt stærkt team af medarbejdere, som har vist sig forandringsparate. De medarbejdere, som er med i projektet, er kommet op i helikopteren og har fået større forståelse for, hvorfor det er vigtigt at sikre sig mod sårbarheder. Det bringer medarbejdere og ledelse tættere sammen.

Hun har også ros til projektet i sig selv:

- For en SMV som os, der ikke har den type kompetencer inhouse, er det en fantastisk mulighed at deltage i Beyond the Crisis. Vi får gratis rådgivning af DBI’s eksperter og vigtige værktøjer, som vi selv kan arbejde videre med, når projektet slutter.

Beyond the Crisis søger virksomheder

‘Beyond the Crisis – Fortsat drift under kriser’ er et udviklingsprojekt finansieret af Industriens Fond med det formål at finde ud af, hvordan små- og mellemstore virksomheder kan blive mere modstandsdygtige over for fremtidige kriser. Det tager udgangspunkt i Business Continuity Management (BCM), som handler om planlægning af fortsat drift. Projektet er et samarbejde mellem DBI, Dansk Industri, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Tryg Forsikring.


Det er stadig muligt for SMV’er at deltage i Beyond the Crisis og dermed opnå større modtandsdygtighed over for kriser – bl.a. gennem et større kendskab til egen drift og rådgivning om krisehåndtering. Forløbet identificerer sårbarheder og giver de medvirkende virksomheder en række værktøjer til formålet. Deltagelsen koster kun de timer, som den enkelte virksomhed vælger at lægge i projektet i det halve år, det varer.


DBI kan kontaktes på: fortsatdrift@brandogsikring.dk, hvis man vil vide mere om Beyond the Crisis og tilmelde sin virksomhed.

KLIK HER FOR AT TILMELDE DIG DBI's NYHEDSBREV

Vilkår for brug af DBI’s website

Copyright© Alt materiale på DBI's webside er beskyttet ifølge loven om ophavsret. Er du i tvivl om, hvordan du må anvende vores materiale, er du velkommen til at kontakte os på dbi@brandogsikring.dk.
Vimeo LinkedIn