Digitalt værktøj skal accelerere grøn omstilling til søs
Udgivet: 4. december 2025Et nyt digitalt værktøj hjælper den maritime sektor med at omstille til metanol, ammoniak og brint ved at anvise, hvad man kan gøre ved risici og manglende regler.

En ny rapport fra DBI giver nu industrien en genvej til at tage disse brændstoffer i brug uden at gå på kompromis med sikkerheden. METAFUEL-projektet har kortlagt farerne ved metanol, ammoniak og brint på tværs af hele brændstofhåndteringskæden og omsat den viden til et scenariebaseret beslutningsværktøj, der skal understøtte både nybyggede og eftermonterede skibe
– Den grønne omstilling er umulig uden at have sikkerheden på plads. Man skal kunne laste skibet uden at tænke nærmere over, at det sejler på metanol. Hele værdikæden skal sikre, at det uanset brændstof stadig ‘bare er et skib’, siger Leonard Sang Tuei fra DBI, projektleder for METAFUEL-projektet.
»Den grønne omstilling er umulig uden at have sikkerheden på plads. Man skal kunne laste skibet uden at tænke nærmere over, at det sejler på metanol.«
Gap-analyse omsat til beslutningsværktøj
Kernen i METAFUEL er et digitalt værktøj, der kobler brændstoffers egenskaber, skibszoner, regulatoriske krav og kendte videnshuller. Brugeren angiver først, om man fx er et værft, udstyrsproducent, forsikringsselskab eller myndighed og vælger derefter brændstoftype og en placering såsom bunkring, lagring, brændstofforberedelse eller maskinrum. På den baggrund leverer værktøjet de sikkerhedsmæssige overvejelser, risikoreducerende tiltag, relevante IMO- og klasseregler samt de huller, der måtte være i regulering eller lovgivning.
– Lad os sige, at du er en reder, der vil retrofitte et fragtskib til metanol. Når du har givet de input, genererer værktøjet en liste over regulatoriske huller knyttet til maskinrummet og brændstofforberedelsesrummet. Men det virkelig smarte er, at værktøjet også peger på anbefalede eller foreslåede handlinger for alle de identificerede huller, siger Leonard Sang Tuei.
Nye brændstoffer, nye udfordringer
Alternative brændstoffer har andre egenskaber end konventionelle brændstoffer, og forskellene skaber en række sikkerhedsmæssige og brandmæssige udfordringer. Ammoniak er giftigt, metanolbrande med usynlige flammer kan være vanskelige at opdage og slukke, og brinttanke med højt tryk kan eksplodere eller skabe lange jetflammer.
METAFUEL bruger NASA’s Technology Readiness Levels (TRL) til at vurdere modenheden af hvert brændstof i forskellige kontekster. Analysen viser, at metanol er tættest på kommerciel modenhed, ammoniak ligger midt i udviklingsfasen, og brint fortsat er på prototype-stadiet.
– DBI har simuleret ammoniaklækager i Rønne Havn, vi har eksperimenteret med den optimale vandtåge-konfiguration til at slukke metanolbrande, og vi har forsket i brint-jetflammer. Vi kan ikke sige, at vi har lukket alle hullerne, men rapporten bringer industrien et stort skridt nærmere en mere sikker implementering af disse brændstoffer, siger Leonard Sang Tuei.
Mere information
Om METAFUEL
METAFUEL undersøger brandstrategier for maritime alternative brændstoffer og hvordan de fungerer teknisk og adfærdsmæssigt. Alternative brændstoffer har andre forbrændings- og risikoprofiler end konventionelle fossile brændstoffer, og shippingindustrien har brug for praktisk retningslinjer, mens reguleringen endnu ikke er på plads.
Hovedresultatet er en digital, matrixbaseret gap-analyse og et beslutningsværktøj, der hjælper interessenter med at vurdere modenhed/beredskab for brandsikkerhedsløsninger – herunder forskningsstatus, regler, produkter og behov for træning.
Projektet er udført af DBI – Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut med støtte fra ShippingLab.
METAFUEL er finansieret af DBI og Den Danske Maritime Fond.










