Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Ny vidensbank samler og deler brandtests af biogene byggematerialer

Udgivet: 11. december 2024

DBI lancerer sammen med Træinformation og Artelia projekt ’BrandBank’, der skal accelerere det biobaserede byggeri. Den fælles platform skal give hele byggebranchen adgang til data og dokumentation, der letter udfordringen med at gøre byggeriets grønne omstilling brandsikker.

Gem artikel Artikel gemt
Brandtest fra DBI’s projekt ’BioFacades:UpHigh’.

Byggeriet står ved en skillevej. Klimaaftrykket skal langt ned, og det kræver et opgør med den konventionelle tilgang til konstruktionsopbygninger og materialevalg. Øget brug af biobaserede materialer bliver afgørende for at nå de nødvendige CO2-reduktioner, men det er ikke uden forhindringer.

En af de største barrierer for at anvende flere biobaserede byggematerialer er manglen på tilgængelig viden og dokumentation om deres brandmæssige egenskaber. Det bliver hurtigt dyrt og tidskrævende, hvis alle produkter skal brandtestes og dokumenteres. Derfor har Træinformation, Artelia og DBI indgået partnerskab om at indsamle, analysere og formidle eksisterende brandtestresultater fra både ind- og udland. Projektet skal munde ud i vidensportalen ’BrandBank’, hvor byggeriets aktører både kan få inspiration og adgang til den værdifulde dokumentation.

Den filantropiske forening Realdania er en kendt katalysator for vidensdeling og udforsker også emnet i indsatsen ’Veje til biobaseret byggeri’. Artelia tager del i selvsamme projekt og vil bl.a. trække på den erfaring i rollen som BrandBankens projektleder og bæredygtighedsspecialist:

»De gode erfaringer bliver ikke nødvendigvis delt i branchen og gjort til fælleseje, som kan lette dokumentationsbyrden og fremme de mere biogene løsninger.«

- Vi ser en stor interesse for biogene materialer, og flere proaktive aktører har udført brandtests over de seneste år med positive resultater, der udfordrer vanetænkningen. Men de gode erfaringer bliver ikke nødvendigvis delt i branchen og gjort til fælleseje, som kan lette dokumentationsbyrden og dermed fremme de mere biogene løsninger. Dette skal BrandBanken bidrage til at forandre, udtaler Steffen Maagaard, der er markedschef for energidesign, bæredygtighed & Indeklima i Artelia.

Viden til hele branchen
På kort sigt skal projektet klæde branchen på med brugbar brandteknisk dokumentation, der gøres mere operationel ved bl.a. at tilføje klimaaftryk (LCA) for de udvalgte konstruktioner. Ved at benytte sig af enkel formidling, der favner en bred målgruppe af byggeriets aktører, vil projektet også styrke den fælles grundforståelse for brandtekniske termer og konstruktive aspekter. Formålet er at skabe bedre forudsætninger for, at flere kan tage del i dialogen om, hvordan man fremmer de biogene løsninger uden nødvendigvis at have en dyb brandteknisk indsigt. Det giver derfor helt naturligt mening, at BrandBanken kommer til at drives af Træinformation, hvor direktør Mikael Koch ser frem til at tage del i projektet:


- Træinformation har gennem mange år leveret viden til alle, der bygger i træ. Da den bærende del af et biobaseret byggeri ofte vil være af træ, har Træinformation valgt også at omfavne de øvrige biogene løsninger. Det er derfor naturligt, at vi som videncenter fremover også tilbyder viden om brandløsninger til det biogene byggeri via vores digitale univers.


Et indspark til lovændringer

Den mere langsigtede plan er at bruge den opsamlede viden til at udpege de områder, hvor der fortsat mangler data og dokumentation. Ved at skabe en fælles database kan man bedre indkredse behovet for de brandtests, den fortsatte udvikling vil kræve.

Et andet væsentligt sigte med projektet er at udlede de regulatoriske knaster, så kommende bygningsreglementer og love ikke spænder ben for det biogene byggeri. DBI er projektets brandtekniske partner og har beskæftiget sig med problemstillingen gennem projekter som bl.a. Wood:UpHigh og Biofacades:UpHigh. To projekter, der netop ønsker at vise vejen til præaccepterede løsninger for biogene konstruktioner, så de nemmere kan konkurrere med de konventionelle.

Inddrage internationale studier

DBI hjælper på daglig basis både bygherrer og producenter med at brandteste deres løsninger, og instituttet ser et stort potentiale i, at flere testresultater og analyser bliver delt med branchen i stedet for at havne i en fortrolig folder på harddisken. Bl.a. kan adgang til andres testresultater give mulighed for at få en brandteknisk bedømmelse som et alternativ til en langt dyrere fuldskala-brandtest. I tillæg ønsker projektet samtidig at inddrage relevante internationale resultater, hvor DBI vil kunne udføre brandtekniske bedømmelser af udenlandske tests for at sikre deres anvendelighed i Danmark, hvis dette bliver nødvendigt. Christian Fundby Schou fra DBI ser frem til at komme i gang med indsatsen:

»Alle er vindere, når data om brandegenskaber bliver gratis tilgængelige.«

- Alle er vindere, når data om brandegenskaber bliver gratis tilgængelige. Danskerne får brandsikre byggerier, og branchen undgår en række dyre brandtests og kan få biogene produkter hurtigere på markedet. Men den allerstørste vinder er klimaet, fordi projektet er med til at vise, at bæredygtighed godt kan rime på brandsikkerhed, siger Christian Fundby Schou, der er leder af Advanced Product Development i DBI.

Om ’BrandBank’

Arbejdet i Projekt ’BrandBank’ starter i januar 2025. Ligger du inde med eksisterende brandtests af biobaserede konstruktioner, som kan være relevante at tilføje databasen, eller vil du høre mere om projektet, kan du kontakte projektleder for BrandBanken, Jacob Buhl, Artelia.


Projektet er støttet af den filantropiske forening Realdania, Dansk Træforening, Træ i byggeriet, Træ- og møbelindustrien, Træelementforeningen, Kauffeldt Fond/ Keflico, Spærfabrikantforeningen, brancheforeningen for biobaserede isoleringsmaterialer og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen via DBI’s resultatkontrakt.

Christian Fundby Schou
Christian Fundby Schou Head of Advanced Product Development

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING