Uddannelse og erfaring er afgørende i en krævende byggebranche
Udgivet: 2. september 2024Den teknologiske udvikling stiller stigende krav til de udførende i byggeriet. Uddannelse og erfaring er derfor vigtigere end nogensinde før. Læs, hvordan Povl Erik Wesley Møller og hans medarbejdere bliver klædt på til nutidens krav.
- En af mine teknikere kom forleden dag hjem fra en serviceopgave af et teknisk anlæg og sagde, at han simpelthen aldrig havde været på en opgave med så meget teknik før. Men det er tendensen i dag. Den teknologiske udvikling betyder nemlig, at de brandtekniske anlæg og integrationerne mellem anlæggene hele tiden bliver mere og mere komplicerede, fortæller Povl Erik Wesley Møller, der er leder af SIF Serviceafdeling og har arbejdet med brandsikkerhed i 20 år.
Han har de seneste år været på en række kurser og opnået autorisation inden for brand- og varslingsanlæg, ligesom han også har sendt mange af sine medarbejdere på efteruddannelse. Derfor ved han, hvor meget stærkere man står, når man kombinerer den praktiske erfaring med ny teori.
- Der er ingen tvivl om, at byggeriet er langt mere kompliceret i dag, end det var tidligere. Før kunne vi klare en installationsopgave på nogle få dage, hvor vi i dag skal bruge op mod 1½ måned for at sikre, at alt spiller. Der er så mange styringer, der skal ses igennem, at vi virkelig skal holde tungen lige i munden. Det stiller stigende krav til både installatører og inspektører af brandsikringsanlæg, siger Poul Erik Wesley Møller og tilføjer:
- Branchen udvikler sig hele tiden, så vi skal tænke bredere i dag. Derfor har vi brug for al den viden, vi kan få. Det gælder både i forhold til kolleger, kunder og undervisere.
»Branchen udvikler sig hele tiden, så vi skal tænke bredere i dag.«
Nye muligheder med uddannelse
Når Povl Erik Wesley Møller har sendt teknikere på efteruddannelse, oplever han stor forskel på deres kompetencer før og efter uddannelsen.
- Har man f.eks. været på kursus som driftsansvarlig for brandtekniske anlæg, kan man bagefter sendes ud på en anden type opgaver end før. Ganske enkelt, fordi man har opnået en langt større viden og forståelse, som gør, at man er klædt på til mere komplicerede opgaver, siger Povl Erik Wesley Møller og fastslår:
- Men der er selvfølgelig tale om kompetencer, man har tilegnet sig ved en kombination af teoretisk viden og praktisk erfaring.