Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret

Trailer cat

Formålet med projektet er at udvikle et nyt design for et RoRo-skib med henblik på at opnå en omkostningsreduktion på 50% pr. trailer samt en reduktion på 70% af CO2-udledningen pr trailer sammenlignet med store konventionelle skibe i brug i dag på ca. 120 miles ruter.

Et RoRo (roll on/roll off) skib er en skibstype hvor last som personbiler, lasbiler, eller last der fragtes i trailere kan køres direkte om bord og af skibet igen. Et traditionelt RoRo skib bruger lang tid på at aflaste og fylde op. Trailer Cat projektet søger at løse denne udfordring.

DBI’s rolle i projektet er primært at udvælge og undersøge alternative materialer. Dette inkluderer nye FRP løsninger for at sænke den samlede skibsvægt. DBI’s opgave er derfor at sikre, at brandkravene i sådanne løsninger overholdes. En anden opgave er at tage viden om flere niveau parkeringsgarager og overføre det til en maritim kontekst. Den sidste del er at udvikle en vand damp system for åbne bildæk.

Samarbejdspartnere
  • OSK SHIPTECH A/S
  • DTU
  • CBS
  • MacGregor
  • Bureau Veritas
  • Tetraplan
  • Transmar LTD
  • Claus Kruse

Læs mere på projektets hjemmeside
Læs Trailer Cat Projektet rapport

Trailer cat Projektet løb fra: 1. april 2015 til 31. marts 2018
Carsten Møller

Projektansvarlig
Carsten Møller
Business Developer

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING