Trailer cat

Formålet med projektet er at udvikle et nyt design for et RoRo-skib med henblik på at opnå en omkostningsreduktion på 50% pr. trailer samt en reduktion på 70% af CO2-udledningen pr trailer sammenlignet med store konventionelle skibe i brug i dag på ca. 120 miles ruter.

Et RoRo (roll on/roll off) skib er en skibstype hvor last som personbiler, lasbiler, eller last der fragtes i trailere kan køres direkte om bord og af skibet igen. Et traditionelt RoRo skib bruger lang tid på at aflaste og fylde op. Trailer Cat projektet søger at løse denne udfordring.

DBI’s rolle i projektet er primært at udvælge og undersøge alternative materialer. Dette inkluderer nye FRP løsninger for at sænke den samlede skibsvægt. DBI’s opgave er derfor at sikre, at brandkravene i sådanne løsninger overholdes. En anden opgave er at tage viden om flere niveau parkeringsgarager og overføre det til en maritim kontekst. Den sidste del er at udvikle en vand damp system for åbne bildæk.

Samarbejdspartnere
  • OSK SHIPTECH A/S
  • DTU
  • CBS
  • MacGregor
  • Bureau Veritas
  • Tetraplan
  • Transmar LTD
  • Claus Kruse
Projektansvarlig
Carsten Møller
Forretningsudvikler

KLIK HER FOR AT TILMELDE DIG DBIs NYHEDSBREV

Vilkår for brug af DBI’s website

Copyright© Alt materiale på DBI's webside er beskyttet ifølge loven om ophavsret. Er du i tvivl om, hvordan du må anvende vores materiale, er du velkommen til at kontakte os på dbi@brandogsikring.dk.