Ny guide: Sådan bliver du klar til at brandteste dine produkter
Udgivet: 30. oktober 2025Hvilken klassifikation har du brug for til dit produkt? Hvordan produktudvikler du hurtigst og billigst? Hvilke specifikationer har brandlaboratoriet brug for inden din brandtest? Se DBI’s nye gratis guide, og få gode tips til, hvordan du kommer mest effektivt i mål med din brandtest og dit projekt.

En klassificeret brandtest er vejen til markedet for dit produkt. Med en bestået test opnår du nemlig dokumentation for dit produkts brandtekniske egenskaber, som du kan bruge over for myndigheder, rådgivere og bygherrer, når produktet skal anvendes i et byggeprojekt.
Men hvordan kommer du hurtigst og bedst fra produktudvikling til brandtest, certificering og markedsadgang? Det har DBI udarbejdet en lille, overskuelig guide om, som du kan downloade gratis. Du kan også deltage i DBI’s gratis webinar den 27. november, hvor eksperter fra DBI’s akkrediterede brandlaboratorium giver gode råd om de mest effektive muligheder, når du skal have foretaget en brandtest og på markedet med dit produkt.
Forberedelse til brandtesten
Der er mange forhold at tage højde for, når man skal vælge testlaboratorium og i gang med forberedelserne til en brandtest.
»Allerførst bør man afgøre, hvilken klassifikation man har brug for til sit produkt eller byggeprojekt.«
- Allerførst bør man dog afgøre, hvilken klassifikation man har brug for til sit produkt eller byggeprojekt, ligesom man også skal afklare, hvilket anvendelsesområde produktet skal testes til, siger Christian B. Andersen, funktionsleder i DBI’s brandtestafdeling, og fortsætter:
- Desuden er der en række praktiske ting at forholde sig til – som f.eks. indsamling af relevante produktspecifikationer, opbygning af prøveemne, tørretid efter montagen m.m.
Produktudvikling
Det drejer sig dog ikke kun om at finde et testlaboratorium, der kan udføre brandtesten, men også om at alliere sig med en samarbejdspartner, der kan hjælpe i hele processen fra produktudvikling til test.

produkts brandtekniske egenskaber i udviklingsfasen.
- Hos DBI har vi udviklet en række værktøjer, som kan give nogle indikationer af et produkts brandtekniske egenskaber allerede i produktudviklingsfasen. F.eks. udfører vi indikative tests i lille skala, som både gør det muligt at teste forskellige konstruktionsvarianter og rette sit produkt til så mange gange, man har behov for, inden man investerer i en fuldskalatest, siger Christian B. Andersen og tilføjer:
- Man kan også anvende computersimulerede brandtests, som ligeledes giver et fingerpeg om et produkts brandtekniske egenskaber. Begge metoder kan reducere omkostninger og forkorte produkters time-to-market.
Brandtest og dokumentation
Når man er klar til at teste, bør man i samarbejde med testlaboratoriet fastlægge det rette omfang af testemnet og vælge den testfacilitet, der egner sig bedst til det anvendelsesområde og den klassifikation, som produktet skal testes til.
- Skal man f.eks. have brandtestet en facadekonstruktion, er det værd at overveje, om man evt. skal teste efter den forventede kommende europæiske facadestandard, som kræver større testemner. På den måde fremtidssikrer man bedre sine testresultater, siger Christian B. Andersen og fastslår:
»Hos DBI har vi et mål om at levere en færdig testrapport inden for 30 dage efter brandtesten.«
- Som producent bør man fra start forventningsafstemme med testlaboratoriet, hvilke produktvarianter og klassifikationer ens kunder efterspørger. På den måde kan laboratoriet sikre, at testforløbet og slutdokumentationen bedst og billigst matcher de behov. Hos DBI har vi samtidig et mål om at levere en færdig testrapport inden for 30 dage efter brandtesten. Vi ved nemlig, at ’time-to-market’ er en meget vigtig parameter for producenterne, siger han.








