Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Brandekspert vender tilbage til DBI og skal fokusere på bygningsejere

Udgivet: 16. juni 2025

Helene Anisimov skal ikke være brandrådgiver denne gang, men derimod projektleder med særligt fokus på brandsikker bygningsdrift og bygningsejernes behov. Efter 8½ års brandsikringserfaring i Københavns Lufthavne vender hun tilbage til DBI med et nyt perspektiv og nye visioner.

Gem artikel Artikel gemt
Helene Anisimov, projektleder i DBI.
Helene Anisimov, projektleder i DBI.

- DBI har altid været relevant. Både før og efter min første DBI-ansættelse fra 2012-2017. For DBI er det sted, du henter viden inden for alle brandrelaterede områder.

Sådan siger ingeniør og Master i brandsikkerhed, Helene Anisimov, ved sin tilbagekomst til DBI. De seneste 8½ år har hun arbejdet som Fire Safety Manager i Københavns Lufthavne, hvor hun bl.a. er blevet langt klogere på alle de sikkerhedsudfordringer, der opstår i driften. Nu er hun klar til at bruge sin store erfaring på en ny måde i DBI.

- Min tid i lufthavnen var aldrig et fravalg af DBI. Og jeg er fortsat kommet i huset til faglige arrangementer i alle de år, jeg har været væk. I min oprindelige funktion som brandrådgiver i DBI savnede jeg bare at varetage brandsikringen af en hel bygningsmasse, følge hele processen og se tiltagene virke frem for at slippe projekterne, når brandstrategien var udarbejdet, siger Helene Anisimov og fortsætter:

»Jeg har beskæftiget mig med alt, hvad der er relateret til både den aktive og passive brandsikring.«

- Det har jeg fået indfriet i mit arbejde i lufthavnen, hvor jeg har beskæftiget mig med alt, hvad der er relateret til både den aktive og passive brandsikring, herunder bl.a. små og store byggeprojekter, brandsyn, egenkontrol, brandtekniske installationer, opfølgning på fejl, beredskabsplaner, dialog med forsikringsselskaber og meget mere.

Ny indsigt gav nyt perspektiv

For Helene Anisimov har det været noget af en øjenåbner at gå fra at være den, der udarbejdede brandstrategien, til med egne øjne at opleve, hvor langt der kan være mellem teori og praksis.

- Papiret er taknemmeligt. Man kan nedfælde nok så mange gode løsninger i en brandstrategi – det betyder ikke nødvendigvis, at det kommer til at ske i virkeligheden. For brandrådgivere skriver typisk til brandrådgivere og myndigheder og ikke til de installatører, der skal bygge de brandtekniske installationer i henhold til brandstrategien, eller til dem, der er ansvarlige for at drifte bygningen, når den er taget i brug. Strategien bliver ofte kun læst i brudstykker, og man oplever jævnligt, at installatører og bygningsejere gør, som de plejer, og ikke, som brandstrategien angiver, forklarer Helene Anisimov og tilføjer:

- Det er en lang række af den slags praktiske erfaringer, jeg kommer til at bruge i mit nye job som projektleder hos DBI. Så jeg er vendt tilbage for at udfylde en funktion, som generelt er en udfordring inden for brandsikring af byggeri, og som jeg selv har efterspurgt hjælp til i mit arbejde.

Fokus på bygningsejere

Ifølge Helene Anisimov er der rigtigt meget at hente ved at rette opmærksomheden på bygningsejerne. For det er dem, der har ansvaret for brandsikkerheden i deres bygninger i hele bygningens levetid, og derfor dem, der kan have et behov for professionel hjælp til, hvordan de lever op til Bygningsreglementets brandkrav.

- Der ligger en oplysningsopgave i at gøre bygningsejerne klart, at det er dem, der har ansvaret for brandsikringen i deres bygninger. Det gælder både i forhold til den løbende drift og vedligehold, renovering, ombygning og andet. Men vi skal pille kompleksiteten ud af brandsikringen og gøre det nemt, forståeligt og operationelt for bygningsejere at drive deres bygninger brandsikkert. Det kan vi f.eks. gøre være ved hjælp af overskuelige vejledninger, checkskemaer, digitale værktøjer, uddannelse og træning. Det bedste udgangspunkt er, hvis det kan ske med bygningsejernes eksisterende procedurer og systemer, siger Helene Anisimov og understreger, at overskriften på al hendes arbejde bliver, at det skal være anvendelsesorienteret og gøres nemt at gøre det rigtige.

I den proces skal hun ud og tale med bygningsejerne for at høre meget mere om, hvad de har brug for.

- På den måde kan vi bedre målrette DBI’s kompetencer til bygningsejernes behov. F.eks. har vi en formodning om, at de mangler hjælp til at stille de rette krav inden byggestart, og at de derfor vil have stor gavn af vores hjælp til at udarbejde langt mere omfattende kravspecifikationer, siger Helene Anisimov og fastslår:

»DBI’s opgave er ikke at sige nej, men at sige hvordan.«

- DBI vil rigtigt gerne være vores kunders bedste samarbejdspartner også i driftsfasen af et byggeri. Så vi ikke kun er dem, der påpeger fejl i brandsikringen, men i højere grad hjælper med at løse udfordringer og udarbejde de bedste sikkerhedsløsninger. DBI’s opgave er ikke at sige nej, men at sige hvordan. Det arbejde glæder jeg mig meget til at komme i gang med hos DBI.

Helene Mai Anisimov
Helene Anisimov Projektleder

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING