Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Digitalt værktøj flytter projekter fra skrivebord til serviceteknikere

Udgivet: 7. juni 2023

Rask El Service anvender DBI Projects til projektering og dokumentation af ABA-, ABV-T- og AVA-anlæg. Det sparer tid og øger kvaliteten. Desuden flytter det projekterne fra skrivebordet ud til serviceteknikerne.

Gem artikel Artikel gemt
Serviceprojektlederen har adgang til alle projekter og ser det samme som teknikerne ude i marken.Serviceprojektlederen har adgang til alle projekter og ser det samme som teknikerne ude i marken.

DBI Projects er et digitalt værktøj, der gør tilbudsfasen, projekteringsprocessen og kommunikationen for installatører i byggeprocessen nemmere og mere effektiv. Det er udviklet for at imødekomme de mange installationsvirksomheder, der mangler en samlet løsning til at indtegne de anlæg, de installerer. En af de virksomheder var Rask El Service i Nykøbing Falster og Maribo.

- Når man som lille installatør kommer ind på markedet for brandtekniske installationer, kæmper man sig frem med håndskitser. Så vi ledte efter et værktøj, som – for både ABA-, ABV-T- og AVA-anlæg – kunne samle dokumentationen på projektet og levere noget mere seriøst til slutkunderne, siger Jacob Goldbeck, partner og installatør hos Rask El Service i Nykøbing Falster og Maribo.

Skubbet ud til serviceteknikerne

Han uddyber valget af det digitale værktøj fra DBI:

- Det er nemt at tilgå for serviceteknikerne. Når en servicetekniker er ude hos en kunde, og der f.eks. skal sættes en skillevæg op med en detektor på hver side, er det unødvendigt, at en overmontør skal bruge tid på det. Serviceteknikeren har opgaven og kender løsningen. Så kan han lige så godt tilrette tegningen og aflevere den til kunden, så der er styr på det. Med DBI Projects har vi skubbet mere ud til serviceteknikerne i marken, så der ikke opstår flaskehalse på kontoret, siger Jacob Goldbeck, som også påpeger et andet aspekt af at kunne udføre hele opgaven hos kunden:

DBI Projects

DBI Projects er et digitalt værktøj til tilbudsgivning, projektering og dokumentation. Det er udviklet til installationsvirksomheder, der mangler en samlet løsning til at indtegne de anlæg, de installerer. DBI Projects er udviklet med afsæt i ABA-installationer, og der tilføjes hele tiden nye funktioner og ikonpakker. Indtil videre indeholder DBI Projects ikonpakker for ABA-, AVA- og ABV-installationer.

Læs mere: brandogsikring.dk/dbiprojects

- Det giver bedre service og øget transparens. Det er svært at forklare en kunde, som kan se, at det kun har taget én time at montere en detektor, at regningen lyder på fire timer, fordi dokumentationen skal være i orden. Folk vil gerne betale for udført arbejde, men ikke alt det andet.

Sender et seriøst signal

Rask El Service projekterer op mod 10 nye ABA-anlæg og endnu flere ABV-T-anlæg om året.

»Når man som lille installatør kommer ind på markedet for brandtekniske installationer, kæmper man sig frem med håndskitser. «
Jacob Goldbeck, partner og installatør hos Rask El Service

- Vi anvender ikke DBI Projects så meget i tilbudsgivningen, men så snart vi har landet ordren, bruger vi det til at tegne projektet og gøre dialogen med kunden færdig. Det gør det lettere at processere og dele ting med kunden, ligesom der heller ikke er fnidder med rettelserne. Samtidig sender det et seriøst signal, at kunden får et projekt med de rigtige symboler og et anerkendt logo på forsiden, siger Jacob Goldbeck og tilføjer, at værktøjet især sparer tid i projekteringen af større projekter.

Også dokumentationen er blevet nemmere for Rask El Service.

- Serviceprojektlederen har adgang til alle projekter og kan sidde og følge op på, at ændringerne bliver tegnet, når teknikerne er derude. Han ser det samme, som teknikerne ser i marken. Det er ikke en eller anden gammel version af en tegning, siger Jacob Goldbeck.

Intuitivt at anvende

Rask El Service var hurtigt i luften med den nye løsning.

Værktøjet er nemt at tilgå for serviceteknikerne, når de er ude hos en kunde.
Værktøjet er nemt at tilgå for serviceteknikerne, når de er ude hos en kunde.

- Tidligere prøvede vi at tegne noget i Pcschematic, som vi anvender til el-dokumentation. Men det er halvavanceret at arbejde i og blev ikke helt godt, og serviceteknikerne har heller ikke adgang til det. DBI Projects er derimod intuitivt at anvende og et program, som er udviklet til vores branche. Det er ikke et program, som kan tegne et højhus og har en milliard ting, man skal slå fra, før man kan bruge det. Det er designet til brandtekniske installationer, siger Jacob Goldbeck.

Lars Thomsen

Lars Thomsen

Key Account Manager Offentlige kunder

Tlf.: 24 76 32 34

lth@brandogsikring.dk

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING