Hvis sikkerheden halter, er den også gal på andre områder
Udgivet: 19. februar 2024Hvorfor viser virksomheder med høje sikkerhedsstandarder også gode resultater på bundlinjen? Og hvordan skaber man en god sikkerhedskultur i en organisation? De spørgsmål var på programmet, da DBI’s og FORCE Technology's Power-to-X Safety Network mødtes i februar.
- Hvis ikke du tager dig ordentligt af sikkerheden i din virksomhed, er der nok også andre ting i forretningen, du heller ikke har styr på.
Sådan sagde Jacob Thomasen, tidligere CEO hos Maersk Oil og oplægsholder ved seneste møde i netværksgruppen for Power-to-X Safety. Gruppen blev etableret sidste år for at skabe viden og sparring om alle de vigtige sikkerhedsaspekter af den Power-to-X-industri, som er i kraftig opblomstring i både ind- og udland og særdeles væsentlig for den grønne omstilling.
For lige så klimavenlige løsninger, der ligger i de grønne brændstoffer, som Power-to-X-teknologierne kan producere til transport- og energiområdet, lige så mange sikkerhedsrisici lurer også lige om hjørnet. Derfor skal der fokus på sikkerheden, og derfor bør den nye Power-to-X-industri lære af andre industrier, der for længst har været igennem samme sikkerhedsøvelse for at nå, hvor de er i dag.
- Der er meget stor forskel på modenheden hos de forskellige industrier. F.eks. er olie/gas-industrien langt foran Power-to-X, hvad sikkerhed angår. Det samme gælder vindmølleindustrien, fastslog Jacob Thomasen og fortsatte:
- Men det handler om at skabe en sikkerhedskultur – hvad det så end er. Nogle ville sige, at det er summen af overbevisninger, holdninger og vaner på området – mens man i virkeligheden også kunne sige, at sikkerhedskultur er det, man gør, når ingen kigger med.
Dårligere, end man tror
Ifølge Jacob Thomasen, der selv har været igennem en mangeårig sikkerhedsudvikling med Maersk Oil, står det de fleste steder en del dårligere til med sikkerheden, end de selv tror.
- Mange organisationer tror, at de er proaktive i forhold til sikkerheden, men når det kommer til stykket, er de reaktive og reagerer først, når det ER gået galt. Vi troede også, at vi var gode. Det viste sig, at det var vi ikke. For da vi for alvor fik fokus på sikkerheden, oplevede vi 52% færre ulykker. Samtidig steg produktiviteten med 13%, ligesom trivslen i organisationen også blev forbedret, sagde Maersk-direktøren og uddybede:
- I sådan en proces finder man nemlig ud af, at der også er andre ting, der skal fixes. Meget drejer sig i virkeligheden om sund fornuft og kræver den samme tilgang som med alle andre forhold i organisationen. Det vil sige: At være på forkant med situationen, følge planen og have en plan B, hvis ikke den første plan virker.
Et ledelsesansvar
Jacob Thomasen understregede også vigtigheden af, at ansvaret for udviklingen af en sikkerhedskultur ikke havner i en sikringsafdeling, men derimod ejes af topledelsen i en organisation.
»Det er aldrig ham, der er kommet til skade, der er idioten.«
- Ledelsen er nødt til at gå forrest og ’walk the talk’. Samtidig er det essentielt at placere ansvaret for fejl og ulykker det rette sted. Det er aldrig ham, der er kommet til skade, der er idioten. I stedet bør man altid gå mindst to niveauer op i systemet og ændre nogle ting der, sagde han og fortsatte:
- Men der bør kun være få actionpunkter, så folk ikke drukner i regler. Desuden er det værdiløst med procedurer, som nogle på et kontor har siddet og udtænkt – en del fejl beror faktisk på beslutninger truffet på et kontor. Ofte ændres der løbende småting og tilføjes nye afsnit i sikkerhedsprocedurerne, som slet ikke virker i praksis. Organisationen tror selv, at de stadig har compliance, men det har de overhovedet ikke. Derfor skal du være ydmyg i forhold til organisationens sikkerhedsprocedurer, sagde Jacob Thomasen.
Sikkerhed fra start
Dagens anden oplægsholder, Finn Primdahl Brodersen, som har en lang historik hos både A.P. Møller-Mærsk og DONG Olie og Gas, har ligeledes beskæftiget sig intensivt med HSE (Health, Safety, Environment) og sikkerhedskultur. Han bakkede op om Jacob Thomasens pointer og påpegede bl.a., at virksomheder med høje HSE-standarder ofte også viser gode resultater på bundlinjen, fordi det høje niveau er symptomatisk for virksomhedens generelle måde at drive forretning på. Herudover havde han en helt konkret opfordring:
- Start med et sikkerheds- og brandkursus, når du hyrer folk. Som det allerførste. For at vise, at det altså er den måde, vi driver forretning på her, og den tilgang, vi har til sikkerhed. Hvis tilstrækkeligt mange i en virksomhed har sikkerhedsprocedurerne inde under huden, har det en opdragende effekt på den restererende del og på dem, der kommer udefra, sagde Finn Primdahl Brodersen og tilføjede:
»Start med et sikkerheds- og brandkursus, når du hyrer folk.«
- Når det kommer til entreprenører og andre samarbejdspartnere, er det væsentligt at få skrevet sikkerhedsaspektet med ind i kontrakten.
Input fra deltagerne
Netværksmødet indeholdt også to workshops, som gav gode diskussioner ved bordene. Dermed kom det frem, at en af de faktorer, som ifølge deltagerne kan udfordre sikkerheden i en organisation, bl.a. er, hvis der er stor udskiftning i medarbejderstaben. Desuden bliver folk simpelthen trætte af for megen snak om sikkerhed, ligesom de også mister motivationen, hvis de bruger tid på at rapportere om fejl, men oplever, at deres input lander i en skuffe uden at blive brugt til noget.
Ifølge Jesper Sjørvad, som er Principal Power-to-X Consultant i DBI’s afdeling for energi og transport, er der dog håb for fremtiden:
- De unge er mere værdibaserede end de ældre generationer, som har større fokus på profit og er mere tilbøjelige til at gøre, som de selv vil. De unge holder sig i højere grad til reglerne – også i forhold til sikkerheden, sagde Jesper Sjørvad.
Se Jacob Thomasens præsentation