Resiliens
Resiliens henviser til en organisations evne til at modstå, tilpasse sig og overkomme en uforudsigelig kritisk hændelse.
Selvom resiliens tager hensyn til de unikke udfordringer, som forskellige organisationer og brancher står over for, er de grundlæggende principper bag resiliens ens for alle. Disse principper omfatter:
1. Evnen til at identificere trusler, reducere sårbarheder og forebygge risici
2. Fleksible og adaptive strategier der kan imødekomme og anvendes overfor pludselige forandringer
3. En krisestyringsorganisation i virksomheden
4. Effektive genopretningsplaner, alternativ nøddrift og forretningskontinuitet
5. Kapabilitetsopbygning af nødvendige ressourcer, viden og færdigheder
6. Løbende tilpasning og forbedring af tiltag, planer og vurderinger
7. Læring og evaluering af hændelser
Resiliens kan styrke en organisation ved at sikre hurtigere genopretning efter kriser, minimere tab og reducere negativ indvirkning på drift og omdømme. Resiliente organisationer har evnen til rettidigt at tilpasse sig skiftende markedsforhold og pludseligt opstående omstændigheder. Med fokus på resiliens kan virksomheder skabe en kultur, hvor innovation, handlekraft og parathed bistår i at håndtere både daglige udfordringer og ekstraordinære hændelser.