Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Halvdelen af parkeringsanlæg mangler sprinkling

Udgivet: 8. september 2025

En ny analyse fra Beredskab Øst viser, at halvdelen af parkeringsanlæggene i dækningsområdet mangler sprinkling. Ifølge DBI understreger det behovet for strengere krav om sprinkling, som har været anbefalingen siden 2022.

Gem artikel Artikel gemt

Sidste år oplevede Beredskab Øst en voldsom brand i et parkeringsanlæg i Ballerup. Beredskabet var hurtigt fremme og begyndte slukningsindsatsen – alligevel udbrændte fem biler fuldstændigt, og i alt 21 blev totalskadet.

- Vores folk sagde bagefter, at de aldrig havde oplevet noget lignende. Og det var altså en brand i åbent terræn og ikke nede i en p-kælder. Det bekræftede mig i, at vi står over for et alvorligt problem, siger Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst.

Kort efter igangsatte Beredskab Øst en systematisk kortlægning af samtlige parkeringsanlæg i sit område for at få et præcist billede af forholdene og risici. Analysen har lokaliseret 116 parkeringsanlæg i de fem kommuner, som Beredskab Øst dækker. Tilsammen rummer de ca. 17.000 biler fordelt på knap 500.000 kvadratmeter.

- Vi har dokumenteret anlæggenes brandmæssige forhold og har bl.a. konstateret, at ca. 50 % af dem ikke har sprinkling. I de anlæg vil vi få den samme voldsomme brandudvikling, som vi så i Ballerup, og som vi også har set i brande i p-huse i udlandet, hvis først det går galt, siger Rasmus Storgaard og korrigerer sig selv:

- Når det går galt. Det handler desværre ikke om, ‘hvis’ vi får en storbrand, men ‘når’ vi får en storbrand i et dansk parkeringsanlæg.

Bygherrer undgår sprinkling

At p-huse og -kældre udgør en særlig risiko, er ikke en ny erkendelse. Allerede i 2022 konkluderede en rapport udarbejdet af DBI og Teknologisk Institut for den daværende Bolig- og Planstyrelsen, at der er behov for at skærpe kravene om sprinkling.

»Det handler desværre ikke om, ‘hvis’ vi får en storbrand, men ‘når’ vi får en storbrand i et dansk parkeringsanlæg.«

- Vi pegede dengang på, at grænsen for, hvornår et garageanlæg bør have sprinkling, bør sænkes markant; fra de nuværende 2.000 eller 1.000 kvadratmeter – afhængigt af bygningens anvendelse – til 150 kvadratmeter. Det er den størrelsesorden, som beredskabet kan håndtere, når det arbejder under vanskelige forhold i en parkeringskælder, forklarer Lars Vædeled Roed, som er certificeret brandrådgiver hos DBI og var med til at udarbejde rapporten.

Han konstaterer, at det desværre ikke er overraskende, at så mange anlæg i Beredskab Østs område er uden sprinkling:

- Det er ofte strategien i byggeriet at undgå etablerings- og driftsomkostningerne ved sprinkling og i stedet opdele parkeringsanlægget i brandsektioner, der er mindre end 1.000 kvadratmeter. På den måde overholder man reglerne – men resultatet er anlæg, hvor beredskabet står uden aktive installationer som sprinkling og brandventilation, der kan understøtte indsatsen.

Elbiler gør slukningsarbejdet mere kompliceret

Apropos økonomisk optimering er en væsentlig del af problemet også, at bilerne er parkeret tæt i parkeringsanlæg, samtidig med at de er blevet større og har en høj brandbelastning pga. udpræget brug af plast. Faktisk viste et litteraturstudie i forbindelse med rapporten, at brandbelastningen i en ny bil er 40 % højere, end man hidtil har regnet med.

- Det er uafhængigt af, om det er en elbil eller en konventionel bil. Der er ikke mere brandspredning mellem elbiler end mellem konventionelle biler. Men når elbiler brænder, tager det længere tid at slukke branden, ligesom det kan være nødvendigt at få dem helt ud af parkeringsanlægget for at håndtere dem sikkert, siger Lars Vædeled Roed og fortsætter:

- Så den eksplosion i salget af elbiler, som er sket, siden vi lavede rapporten, rykker ikke ved vores anbefalinger til sprinkling, men den er en skærpende omstændighed for beredskabernes slukningsindsats.

For Rasmus Storgaard er analysen både et vigtigt værktøj til den daglige indsats og et opråb til myndighederne:

- Vi har nu afdækket, hvordan det ser ud. Så kan beslutningstagere vælge at leve med risikoen – men kan ikke længere sige, at de ikke kendte risikoen eller omfanget af usprinklede parkeringsanlæg. Når den første storbrand i et p-hus rammer Danmark, vil der uundgåeligt komme et efterspil. Vores opgave er med vores faglighed på det beredskabsmæssige område at sige det højt, inden det sker, siger han.

Beredskab Østs analyse i tal

116 parkeringsanlæg i fem kommuner

17.000 biler

Knap 500.000 m2 areal

Ca. 50 % uden sprinkling

Lars Vædeled Roed
Lars Vædeled Roed Brandteknisk rådgiver, Bygningsingeniør Master i Brandsikkerhed

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING