Udgivet: 12-06-19
Fusionsdrevne skibe, ubemandede fartøjer og gigantiske krydstogtsskibe. Det er noget af det, fremtiden kan bringe på det maritime område. Det kom frem under ‘Maritime fire safety technologies of the future’, der blev afholdt hos DBI.
- Reglerne vil ikke kunne følge med udviklingen af nye materialer, der kommer til at mangle veltrænede besætningsmedlemmer, og den maritime udvikling vil være drevet fra Asien. Desuden betyder den globale opvarmning, at der åbner ruter i Arktis, hvor vejret – f.eks. voldsom frost – kan blive en udfordring for de traditionelle brandtekniske løsninger på skibene, sagde Klaus Æ. Mogensen.
Man går en spændende fremtid i møde på det maritime område. Det blev klart, da arrangementet ‘Maritime fire safety technologies of the future’ blev afholdt hos DBI, og seniorforsker på Instituttet for Fremtidsforskning Klaus Æ. Mogensen gav et smugkig på fremtiden til søs.
Samtidig vil skibene blive større. I de sidste 60 år er kapaciteten af containerskibe fordoblet hvert 10. år, og den udvikling ser ud til at fortsætte.
- De største krydstogtskibe kan allerede i dag rumme op til 9.000 mennesker, og de vokser stadig. Evakuering kan blive en udfordring alene pga. antallet af mennesker, sagde Klaus Æ. Mogensen.
Teknologier, som vi så småt er begyndt at snuse til på land, vil også stikke til søs. F.eks. kan kunstig intelligens og robotteknologi bane vejen for bl.a. højeffektive ubemandede skibe og bedre tracking af fragt.
Vi vil formentlig også se brandbekæmpende autonome robotter erstatte de nuværende slukningsfartøjer.
- Selvom fragtskibene bliver ubemandede, skal de stadig sikres. Dels af hensyn til lasten, og dels fordi der vil være mennesker ombord, bl.a. i forbindelse med service, sagde Klaus Æ. Mogensen.
Drivmidlerne bliver mere klimavenlige med ammoniak – der kan produceres med vedvarende energikilder – som erstatning for diesel og el. Og skibe vil også få f.eks. solceller eller vindmøller ombord.
- Et wildcard inden for drivmidler er atomenergi. Kina har investeret milliarder af dollars i teknologien, og Lockheed Martin er ved at udvikle en fusionsreaktor, der ikke er større end, at den kan være bag på en lastbil. Fælles for de løsninger, vi kan ane, er dog, at de alle indeholder risikoen for uforudsete fejl, sagde Klaus Æ. Mogensen.
Maritime fire safety technologies of the future
Arrangementet blev afholdt af DBI, Maritime Development Center, IDA Maritim, IDA Brandteknik og Skibsteknisk Selskab og gav deltagerne et indblik i udviklingen inden for maritim brandsikkerhed. Programmet bød bl.a. på oplæg om DBI-projekterne ‘Nye brandstrategier efter Umoe Ventus’ og ‘FIRST’ samt oplæg fra producenter af brandtekniske løsninger til den maritime sektor.