Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
ELBAS

Elektriske køretøjsbrande til søs: Nye teknologier og metoder til bekæmpelse, inddæmning og slukning af bilbatteribrande ombord på skibe (ELBAS)

Projektresultater
DBI ELBAS Report - Full Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report - Executive Summary - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP0 Introduction and Background - Full Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP1 Human Factors - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP2 Technological Aspects – Fire Scenarios and Technologies - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP3 Live Fire Testing - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP4 Fire Drills and Training - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – WP5 Conclusions and Recommendations - Final (rev. 1)
Se resultater
DBI ELBAS Report – 6 Appendix WP2 Technological Aspects - Fire Scenarios and Technologies - Final (rev. 1)
Se resultater
Projekt oplysninger
Status:Afsluttet
Periode:september 2021 til december 2022
Anders V. Kristensen
Anders V. Kristensen Projektleder

Som en del af Danmarks grønne omstilling forventes der i 2030 at være ca. 1 million dansk-registrerede elbiler. Ud over de åbenlyse klimafordele er der dog også flere udfordringer forbundet med elbilerne. Pga. batteriet opfører elbiler sig nemlig anderledes end konventionelle biler ved brand, og slukningen skal ske på en anden måde, da batteriet kan udvikle varme og potentielt blusse op igen, længe efter branden er slukket. Desuden kan skadede eller brændende batterier udlede hydrogenfluorid, som er giftig.

Selvom brande i elbiler er sjældne, øges risiciene, når køretøjerne befinder sig på færger, hvor både plads og brandbekæmpelsesressourcer er begrænsede. Derfor er der et presserende behov for at opdatere og udvikle standarder og metoder til brandinddæmning og -slukning til søs, ligesom brandsikkerhedsforanstaltninger og -udstyr skal være klar til at imødekomme de eksisterende risici.

Projektet ELBAS (Electric Vehicle Fires at Sea: New Technologies and Methods For Suppression, Containment, and Extinguishing for Battery Car Fires On Board Ships) har til formål at udvikle nye løsninger, træningsformer og risikovurderinger, der kan hjælpe med at forbedre brandsikkerheden i elbiler ombord på færger, idet elbiler udgør en stigende del af den danske bilflåde.

Projektet skal desuden forberede Det Blå Danmark på øget aktivitet inden for elbiler, støtte regeringens grønne mål på området og bidrage til ambitionen om en stadigt større el-bilflåde i de nordiske lande. Herudover vil projektet arbejde for at øge bevidstheden om kompleksiteten ved elbilbatteribrande og behovet for både kort- og langsigtede løsninger, som adresserer brandsikkerhedsspørgsmål, der kan bremse eller hindre opfyldelsen af regeringens mål og de politiske mål i Norden.

Det forventede resultat af projektet er udviklingen af holistiske brandsikkerhedsstrategier for elbilbatteribrande på færger med løsninger til den danske maritime sektor, som kan implementeres og er økonomisk overkommelige på den korte bane.

DBI leder og koordinerer projektet, som udføres i tæt samarbejde med DFDS, Scandlines, Molslinjen A/S og Beredskabsstyrelsen.

Projektet har modtaget støtte fra Den Danske Maritime Fond og løber fra 2. september 2021 til 31. december 2022. Projektet er en del af DBI’s strategiske satsning på brandsikkerhed i Power-to-X og arbejdet med at udvikle teknologiske løsninger, der skubber på den grønne udvikling.

Nyt om Energi og Transport

Kabler

FORCE Technology og DBI overtager aktiviteter fra 3P Third Party Testing

FORCE Technology og DBI har overtaget virksomheden 3P Third Party Testing ApS og skal fremover videreføre virksomhedens aktiviteter inden for hver vores kerneområde.

Batterianlæg

Danske vejledninger om brand i batterianlæg kan lære af udlandet

Sikkerheden i danske batterianlæg (BESS-anlæg) kan styrkes ved at inddrage udenlandske erfaringer. Ny DBI-rapport sammenligner danske og internationale vejledninger på området og giver konkrete anbefalinger.

En udbrændt elbil

Brandtæpper mod elbil-brande kan medføre eksplosionsfare

Nye data viser, at brandfolk risikerer en eksplosion, hvis de bruger brandtæpper ved elbilbrande. DBI’s forskning bakker op om konklusionen.

Adgangskontrolsystem, hvor et fingeraftryk bliver scannet for at få adgang til et nyt område.

CER: Find og luk hullerne for at begrænse adgangen til din virksomhed

CER-direktivet om kritiske enheders modstandsdygtighed kræver, at virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal have tilstrækkelig fysisk sikring. Men direktivet siger ikke, hvordan man løser det. Jesper Florin, leder af DBI’s sikring- og resiliensafdeling, giver svarene.

Preben Hall, skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, gennemgår færgens sikkerhedsmateriel og brandplaner.

Småfærger skal forholde sig til brand i elbiler

Søfartsstyrelsen vil have danske færgeruter til at overveje de særlige risici, som brand i elbiler ombord på en færge udgør. Læs, hvordan DBI har hjulpet Orøfærgen med at optimere brandplanerne.

Virksomhedsbygning gemt bag ved en voldgrav og fæstningsmur.

CER: Rettidig omhu reducerer risici

Virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal forebygge hændelser. Det foreskriver EU-direktivet CER. Andreas Norstedt, sikkerhedsrådgiver hos DBI, giver her opskriften på, hvordan man griber det an.

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system

Nyt værktøj skal skabe fremdrift i havnenes grønne omstilling

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system.

Power-to-X

Ny guide skal speede Power-to-X op og minimere uheld, ulykker og katastrofer

Power-to-X-branchen har fået en online-guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi. Opslagsværket giver overblik over relevante standarder og nødvendige godkendelser sammen med en opskrift på det nødvendige sikkerhedsarbejde.

Analyse skal kortlægge behov for nye grønne testfaciliteter

Erhvervslivets behov for faciliteter til test af ny teknologi og løsninger indenfor grøn energi skal afdækkes i en ny analyse.

Det nye værktøj skal gøre det muligt at lave en brandstrategi for alle typer fartøjer på alle typer nye brændsler.

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj.

Se webinar om batterier, solceller og brandsikkerhed

Arbejder du med vedvarende energi, Power-to-X eller lagring af energi? Og vil du vide mere om brandsikkerhed for batterier og solceller?

Se DBI’s 8 idéforslag til nye indsatsområder inden for brand og sikring

For landets GTS-institutter er det igen blevet tid til at ansøge om resultatkontraktmidler, som skal bruges til at udvikle ny viden og teknologi de næste fire år. I den forbindelse vil vi meget gerne høre din mening!

Fokus på mennesker, teknik og regler i den maritime industri

DBI var gæst i en webcast fra verdens største shippingorganisation, BIMCO, om sikkerhed og udfordringer ved alternative brændsler til søs. Det er et højaktuelt emne, for erfaringer om konventionelt brændstof kan ikke overføres til de nye brændsler. Se hele webcasten her.

Power-to-X

Drejebog for sikker Power-to-X på vej

En ny, omfattende guideline om sikkerhed ved etablering af Power-to-X-anlæg skal afhjælpe hindringer for den spirende branche. Allerede inden ‘Guideline for Safe and Faster PtX’ er udgivet, er den første aktør, H2 Energy Europe, klar til at teste den ved etableringen af et nyt Power-to-X-anlæg.

Nordjyske havne arbejder aktivt med nabobekymringer om risiko ved grønne brændsler

Hanstholm og Frederikshavn havne kan blive internationale forbilleder for, hvordan man bedst lytter til og anerkender naboers bekymringer, når fiskeri og færgefart skal omstilles til grønne brændsler. Det viser ny rapport, som også konkluderer, at resultaterne kan kopieres verden over.

Skibsbrand

Bedre brandsikkerhed for containerskibe i sigte

Et grundigt arbejde baseret på IMO’s Formal Safety Assessment-fremgangsmåde har sikret, at anbefalingerne i DBI’s rapport CARGOSAFE vil danne grundlag for drøftelserne i IMO. Anbefalingerne er derved kommet et stort skridt nærmere mod at blive til internationale regler.

Borgernes frygt skal tages alvorligt

Borgernes frygt skal tages alvorligt

I Havnsø på Vestsjælland er en gruppe borgere imod, at der måske skal lagres CO2 i undergrunden. Ultimativt er de bange for at dø. Power-to-X-projekter kan møde lignende lokal modstand. Mette Marie Vad Karsten, ph.d. og Lead Antropologist hos DBI, forklarer, hvordan man bedst håndterer borgermodstand.

Hvis sikkerheden halter, er den også gal på andre områder

Hvorfor viser virksomheder med høje sikkerhedsstandarder også gode resultater på bundlinjen? Og hvordan skaber man en god sikkerhedskultur i en organisation? De spørgsmål var på programmet, da DBI’s og FORCE Technologys Power-to-X Safety Network mødtes i februar.

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING