Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
P2X udfordringer, muligheder og godkendelsesprocesser

Afdækning af udfordringer, muligheder og godkendelsesprocesser hos danske og norske aktører inden for Power-to-X

Projektresultater
Se webinaret "Udfordringer og muligheder for godkendelsesprocesser i Power-to-X” fra den 03/11/2021
Se resultater
Rapport: Power-to-x approval processes in Denmark and Norway
Se resultater
Projekt oplysninger
Status:Afsluttet
Periode:april 2025 til december 2021
Mette Marie V. Karsten
Mette Marie V. Karsten Faglig ansvarlig

Power-to-X (P2X) kan ses som nøglen til en omfattende grøn omstilling og klimaneutral fremtid. Men én ting er fremtiden. Hvordan forholder danske og nordiske virksomheder, myndigheder og lokale aktører sig til denne udvikling nu? Hvilke push-faktorer og barrierer er på spil i P2X-økosystemet, og hvad med risikovurderinger og sikkerhed i de nye teknologier og infrastrukturer - er der overblik over vejen frem?

Det vil både DBI og norske NTNU Samfunnsforskning gerne vide mere om! Vi har derfor indgået et samarbejde og interviewet mere end 20 centrale stakeholders i P2X-værdikæden på tværs af virksomheder, myndigheder og institutioner i både Norge og Danmark for at kortlægge deres erfaringer med policies og godkendelsesprocesser inden for P2X. Vi har interviewet sammenlignelige aktører i begge lande i en ’spejlet’ undersøgelse. Disse ’spejlinterviews’ giver os en dybere indsigt i, hvordan risiko og sikkerhed for P2X vurderes på tværs af landene, hvad vi kan lære af hinanden, hvilke udfordringer der er, og hvordan disse kan overkommes til gavn for den grønne omstilling.

Projektet varer fra april til december 2021 og skal munde ud i anbefalinger til, hvordan man bedre forstår og navigerer godkendelsesprocedurer i forbindelse med P2X. På den måde kan vi hjælpe med at gøre brintproduktion og -drift nemmere, mere gennemsigtig og gnidningsfri.

Nyt om Energi og Transport

Kabler

FORCE Technology og DBI overtager aktiviteter fra 3P Third Party Testing

FORCE Technology og DBI har overtaget virksomheden 3P Third Party Testing ApS og skal fremover videreføre virksomhedens aktiviteter inden for hver vores kerneområde.

Batterianlæg

Danske vejledninger om brand i batterianlæg kan lære af udlandet

Sikkerheden i danske batterianlæg (BESS-anlæg) kan styrkes ved at inddrage udenlandske erfaringer. Ny DBI-rapport sammenligner danske og internationale vejledninger på området og giver konkrete anbefalinger.

En udbrændt elbil

Brandtæpper mod elbil-brande kan medføre eksplosionsfare

Nye data viser, at brandfolk risikerer en eksplosion, hvis de bruger brandtæpper ved elbilbrande. DBI’s forskning bakker op om konklusionen.

Adgangskontrolsystem, hvor et fingeraftryk bliver scannet for at få adgang til et nyt område.

CER: Find og luk hullerne for at begrænse adgangen til din virksomhed

CER-direktivet om kritiske enheders modstandsdygtighed kræver, at virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal have tilstrækkelig fysisk sikring. Men direktivet siger ikke, hvordan man løser det. Jesper Florin, leder af DBI’s sikring- og resiliensafdeling, giver svarene.

Preben Hall, skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, gennemgår færgens sikkerhedsmateriel og brandplaner.

Småfærger skal forholde sig til brand i elbiler

Søfartsstyrelsen vil have danske færgeruter til at overveje de særlige risici, som brand i elbiler ombord på en færge udgør. Læs, hvordan DBI har hjulpet Orøfærgen med at optimere brandplanerne.

Virksomhedsbygning gemt bag ved en voldgrav og fæstningsmur.

CER: Rettidig omhu reducerer risici

Virksomheder inden for kritisk infrastruktur skal forebygge hændelser. Det foreskriver EU-direktivet CER. Andreas Norstedt, sikkerhedsrådgiver hos DBI, giver her opskriften på, hvordan man griber det an.

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system

Nyt værktøj skal skabe fremdrift i havnenes grønne omstilling

Hvor klar er de enkelte havne til at modtage og bunke fartøjer, som sejler på e-fuels som metanol, ammoniak og brint? Det skal et nyt værktøj give et overblik over og hjælpe med at sætte i system.

Power-to-X

Ny guide skal speede Power-to-X op og minimere uheld, ulykker og katastrofer

Power-to-X-branchen har fået en online-guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi. Opslagsværket giver overblik over relevante standarder og nødvendige godkendelser sammen med en opskrift på det nødvendige sikkerhedsarbejde.

Analyse skal kortlægge behov for nye grønne testfaciliteter

Erhvervslivets behov for faciliteter til test af ny teknologi og løsninger indenfor grøn energi skal afdækkes i en ny analyse.

Det nye værktøj skal gøre det muligt at lave en brandstrategi for alle typer fartøjer på alle typer nye brændsler.

Nyt værktøj skal fjerne brandbarrierer for e-fuels

De nuværende standarder og retningslinjer rækker ikke, når man vil bygge eller ombygge skibe til at sejle på metanol, ammoniak eller brint. Sammen med ShippingLab udvikler DBI derfor et værktøj, der gør det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj.

Se webinar om batterier, solceller og brandsikkerhed

Arbejder du med vedvarende energi, Power-to-X eller lagring af energi? Og vil du vide mere om brandsikkerhed for batterier og solceller?

Se DBI’s 8 idéforslag til nye indsatsområder inden for brand og sikring

For landets GTS-institutter er det igen blevet tid til at ansøge om resultatkontraktmidler, som skal bruges til at udvikle ny viden og teknologi de næste fire år. I den forbindelse vil vi meget gerne høre din mening!

Fokus på mennesker, teknik og regler i den maritime industri

DBI var gæst i en webcast fra verdens største shippingorganisation, BIMCO, om sikkerhed og udfordringer ved alternative brændsler til søs. Det er et højaktuelt emne, for erfaringer om konventionelt brændstof kan ikke overføres til de nye brændsler. Se hele webcasten her.

Power-to-X

Drejebog for sikker Power-to-X på vej

En ny, omfattende guideline om sikkerhed ved etablering af Power-to-X-anlæg skal afhjælpe hindringer for den spirende branche. Allerede inden ‘Guideline for Safe and Faster PtX’ er udgivet, er den første aktør, H2 Energy Europe, klar til at teste den ved etableringen af et nyt Power-to-X-anlæg.

Nordjyske havne arbejder aktivt med nabobekymringer om risiko ved grønne brændsler

Hanstholm og Frederikshavn havne kan blive internationale forbilleder for, hvordan man bedst lytter til og anerkender naboers bekymringer, når fiskeri og færgefart skal omstilles til grønne brændsler. Det viser ny rapport, som også konkluderer, at resultaterne kan kopieres verden over.

Skibsbrand

Bedre brandsikkerhed for containerskibe i sigte

Et grundigt arbejde baseret på IMO’s Formal Safety Assessment-fremgangsmåde har sikret, at anbefalingerne i DBI’s rapport CARGOSAFE vil danne grundlag for drøftelserne i IMO. Anbefalingerne er derved kommet et stort skridt nærmere mod at blive til internationale regler.

Borgernes frygt skal tages alvorligt

Borgernes frygt skal tages alvorligt

I Havnsø på Vestsjælland er en gruppe borgere imod, at der måske skal lagres CO2 i undergrunden. Ultimativt er de bange for at dø. Power-to-X-projekter kan møde lignende lokal modstand. Mette Marie Vad Karsten, ph.d. og Lead Antropologist hos DBI, forklarer, hvordan man bedst håndterer borgermodstand.

Hvis sikkerheden halter, er den også gal på andre områder

Hvorfor viser virksomheder med høje sikkerhedsstandarder også gode resultater på bundlinjen? Og hvordan skaber man en god sikkerhedskultur i en organisation? De spørgsmål var på programmet, da DBI’s og FORCE Technologys Power-to-X Safety Network mødtes i februar.

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING