Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Nordjyske havne arbejder aktivt med nabobekymringer om risiko ved grønne brændsler

Udgivet: 14. marts 2024

Hanstholm og Frederikshavn havne kan blive internationale forbilleder for, hvordan man bedst lytter til og anerkender naboers bekymringer, når fiskeri og færgefart skal omstilles til grønne brændsler. Det viser ny rapport, som også konkluderer, at resultaterne kan kopieres verden over.

Gem artikel Artikel gemt

Når færger, fiskefartøjer og fragtskibe skal omstilles til klimavenlige brændsler som f.eks. metanol, kræver det både ny teknologi, nye skibe og ny infrastruktur. Innovationsprojektet Marco Polo har i et nyt forstudie regnet på, hvad den grønne omstilling kommer til at betyde for erhvervshavne som Hanstholm og Frederikshavn.

– Vi har undersøgt hele værdikæden fra produktionen af el fra havvindmøllerne til anvendelsen af strømmen i produktionen af metanol. Metanolen kan i sidste ende bruges som grønt brændstof i fremtidens fiskekuttere og i færger. Alt det har vi fået tal på, og det har gjort os meget klogere, end vi var før, siger Jens Therkelsen, erhvervskonsulent i Thisted Kommune og Hanstholm Havn.

Innovationsprojektet har set på potentialet for håndtering af CO2, der på sigt kan lagres i Nordsøens undergrund ud for Hanstholm.


Et opgør med antagelserne
Marco Polo-projektet tog sin begyndelse i november 2022 og involverer Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, DBI, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

En vigtig del af projektet har handlet om sikkerhed på havnene, når der f.eks. skal indskibes, produceres eller lagres metanol i fremtiden. For at gøre det muligt skal naboerne også være med på idéen.

– Den offentlige opfattelse af den grønne omstilling er afgørende for at få tingene til at ske. Derfor har vi brugt meget tid på borgerinddragelse og interview med naboer til havnene, havnenes kunder og andre, der har indflydelse på udviklingen af havnearealerne. Vi kan se, at folks opfattelse af de faktiske forhold ofte bygger på mangelfulde antagelser eller løse rygter. Det vil vi gerne gøre op med, så det er fakta, der driver den grønne omstilling frem, fortæller Anders Viborg Kristensen, projektleder i DBI.

Behov for demonstration
Partnerskabet i Marco Polo har modtaget støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og REACT-EU-programmet. Undervejs har Danmarks energiklynge, Energy Cluster Denmark, faciliteret projektforløbet, der nu er nået i mål – i hvert fald i første fase.

–  Resultaterne fra Marco Polo er gode og peger på behovet for konkrete demonstrationsprojekter i forlængelse af den forundersøgelse, som det aktuelle projekt har handlet om. Har man problemstillinger, man ønsker at løse gennem konkrete innovationsprojekter, er partnerkredsen meget åbne for nye samarbejder, siger Gitte Wad, Project Manager i Energy Cluster Denmark og projektleder for Marco Polo.

Hun suppleres af The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der også opfordrer alle med interesse for resultaterne fra Marco Polo til at engagere sig i potentielle innovationsprojekter fremover.


– Sammen med partnerne i Marco Polo har vi udviklet et road map til fremtidens grønne havne, der kan benyttes igen af andre havne i Danmark, i Europa eller andre steder i verden. Det har været en fornøjelse for os som center at være med – og vi er stolte af det aftryk, som projektet har nu, og som det får på den lange bane. Alle kan benytte den afsluttende rapport fra projektet som en guide i deres egen kontekst – til fordel for den grønne omstilling af vores havne, siger Aleksandra Billeskov, Assistant Program Manager, The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Hent konklusionerne fra Marco Polo i denne rapport fra partnerkredsen.

Om innovationsprojektet Marco Polo
Projektet Marco Polo er gennemført for at skabe viden om og dokumentation til sikker håndtering af metanol i forbindelse med oplag og bunkering i havne, herunder både tekniske og holdningsmæssige/adfærdsmæssige aspekter. Som en mindre del af projektet har DBI ligeledes set på håndteringen af CO2 ind og ud af en havn som led i ‘carbon capture and storage’ (CCS).

Marco Polo har modtaget støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 3,4 mio. kr. fra REACT-EU-programmet og begyndte i november 2022. Projektet sluttede i august 2023, og partnerkredsen bestod af: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nordic Green Solutions, Hanstholm Havn, DBI, Aalborg Universitet, Evida og Energy Cluster Denmark.

Læs mere om Marco Polo-projektet.

Anders V. Kristensen
Anders V. Kristensen Projektleder

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING