Et brandsted, der ikke lugter af røg
Udgivet: 8. juni 2021Hvordan vurderer man et brandsted, og hvornår er der brug for en brandundersøger? Det kan forsikringsselskaber blive klogere på, hvis de tager på kursus hos DBI. Som noget nyt indgår der i undervisningen nu også øvelser i virtual reality. Det sparer tid og giver virkelighedstro læring.
I foråret har DBI afholdt de første kurser med virtual reality (VR). En række taksatorer og skadekonsulenter fra forskelige forsikringsselskaber har lært, hvordan man dokumenterer brandsteder på den bedste måde, og den praktiske del af kurset blev udført virtuelt.
- Medarbejderne hos forsikringsselskaberne har behov for at kunne vurdere brandsteder og kunne afgøre, hvornår det har værdi at tilkalde en brandundersøger. Derfor udbyder vi forskellige kurser til forsikringsselskaber. Kurserne i foråret handlede om, hvordan man dokumenterer et brandsted, og som noget nyt anvendte vi VR som en del af undervisningen. I første omgang gør vi det for at se, hvordan det virker, og hvad deltagerne synes om det, siger Henrik Sværke, der er brandundersøger hos DBI.
Et ægte, simuleret brændt køkken
På kurserne får deltagerne VR-briller på og to joysticks i hænderne og bliver sendt ind på et virtuelt brandsted. Der er tale om en container med et brændt køkken.
- Hele containeren og delene derinde er 3d-scannede. Det betyder, at man kan løfte og flytte på ting i simulationen. Vi underviser i, hvordan man dokumenterer brandstedet udefra og ind, og kursisten ender med at koncentrere sig om det sted, vedkommende mener, branden er startet, forklarer Henrik Sværke og fortsætter:
- Dokumentationen er værdifuld for forsikringsselskaberne, men den rette dokumentation gør det også nemmere for os brandundersøgere at vurdere, om det giver mening at udføre en brandundersøgelse. Den rette dokumentation er samtidig en stor hjælp, når forsikringsselskaberne sender dele til nærmere undersøgelse hos os. Vi vil gerne lære vores kunder, hvad vi har brug for, for at kunne tilbyde dem den bedste service, siger han.
Meget realistisk
Undervisning på et brandsted har hidtil kun været muligt i Revinge i Sverige, hvor DBI ind imellem udfører lignende øvelser sammen med gæster. Det tager dog flere dage at foretage både rejse og træning, mens det med adgang til et virtuelt brandsted kun tager halvanden time, heraf en halv time i VR.
Godt og virkelighedstro
Tommy Hansen
Alm. Brand
“Det var en sjov oplevelse at være på et brandsted i VR. Det er meget virkelighedstro, men man skal lige omstille sig til det. Kurset og VR-delen giver et indblik i, hvad DBI skal bruge for at vurdere en sag, og det er brugbart for både taksator og skadesservice. Jeg havde i forvejen et rimeligt indtryk af, hvad DBI gerne vil have, men kombinationen af kursus og VR giver noget ekstra og et godt indblik. Jeg synes, at det var godt og givtigt, og jeg vil bestemt gerne prøve VR igen.”
Et sjovt og lærerigt redskab
Sune Ploug Sørensen
Tryg
“Det var virkelig godt lavet og gav en oplevelse, der var meget tæt på virkeligheden. Med værktøjerne i VR kunne vi bl.a. tage fotos og tage genstande med ud fra brandstedet til nærmere undersøgelse. Det var fuldstændigt som at være på et brandsted bortset fra, at man ikke lugtede eller blev beskidt. Jeg synes, VR giver meget til sådan et kursus. Det er et fantastisk redskab, som er både lærerigt og sjovt. Et rigtigt brandsted er måske endnu bedre, men det tager mange dage og koster mange penge. Der er ingen tvivl om, at det kan meget og bliver noget, vi vil se mere af i fremtiden.”
- Med VR er realismen utroligt høj, og oplevelsen meget virkelig. Vi har set deltagere, der lægger deres joysticks på borde, som kun er der i VR, siger Henrik Sværke og fortsætter:
- Desuden kan man genskabe brandstedet med et tryk på en knap, så det står urørt igen, og den næste kan træne på et helt intakt brandsted. Og så lugter man ikke af bål og brand, når man er færdig.
Flere kurser på vej
Det første VR-kursus handler om dokumentation, men VR åbner også for flere andre muligheder.
- Det kunne f.eks. være kurser i bevægelse på et brandsted eller undervisning af jurister, der aldrig har sat fod på et brandsted. Det helt store kursus, hvor f.eks. politiet eller taksatorer får undervisning i, hvordan man udfører en brandundersøgelse, er vi ikke klar til endnu, men vi begynder at kunne løse de første ting.
Teknologien indeholder mange muligheder, og det giver bestemt mening at klare den praktiske del af mange kurser og undervisning i VR, siger Henrik Sværke.