Nyheder fra DBI
Vær altid opdateret
Gå til Nyhedsoversigten

Småfærger skal forholde sig til brand i elbiler

Udgivet: 3. marts 2025

Søfartsstyrelsen vil have danske færgeruter til at overveje de særlige risici, som brand i elbiler ombord på en færge udgør. Læs, hvordan DBI har hjulpet Orøfærgen med at optimere brandplanerne.

Gem artikel Artikel gemt
Preben Hall, skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, gennemgår færgens sikkerhedsmateriel og brandplaner.
Preben Hall, skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, gennemgår færgens sikkerhedsmateriel og brandplaner.

Det er et af de scenarier, der kan give selv garvede søfolk rynker i panden: En bil på et tæt pakket vogndæk bryder i brand, mens færgen er langt fra land. Og hvis bilen viser sig at være en elbil, der notorisk er svær at slukke, bliver rynkerne ekstra dybe.

Kaptajnen bruger videokameraer til at fjernstyre vandkanonen
fra broen, så den rammer det rigtige sted på dækket.

Af samme grund har Søfartsstyrelsen bedt rederierne om at tage stilling til de særlige risici, der er ved at sejle med elbiler ombord på de danske færgeruter. Og derfor har Preben Hall, der er skibsfører og sikkerhedsansvarlig på Orøfærgen, rakt ud til DBI's eksperter, som en solbeskinnet vintermorgen er mødt på havnen i Holbæk for at besigtige forholdene.

- Vi har selvfølgelig en beredskabsplan for brand ombord og også specifikt for brand i en elbil. Men det er altid godt at få et par eksterne øjne på, og jeg er rigtigt glad for, at I er kommet i dag, så vi kan få trykprøvet vores brandstrategi, siger Preben Hall.

Er brandtæpper til biler en god ide?
Han byder på kaffe i havnekontoret, mens projektleder Nicklas Sjøgren Koch, maritim ekspert Anders V. Kristensen og Agata Gallas-Hulin, der er specialist i batteribrande, gennemgår Orøfærgens brandstrategi for elkøretøjer, inden turen går til Orø og retur igen.

Søfartsstyrelsen forventer specifik risikovurdering for elbiler

"Selvom brande i konventionelle biler forekommer hyppigere end brande i elbiler er det Søfartsstyrelsens forventning, at rederierne som forudsætning for at medtage el- og hybridbiler om bord identificerer og tager stilling til de særlige risici, som kan opstå i denne forbindelse. For hvert skib skal der derfor udarbejdes en specifik risikovurdering, herunder vedrørende elbilernes placering, eventuelle opladningsmuligheder, samt brand- og evakueringsberedskabet om bord, jf. ISM-koden."

Fra Søfartstyrelsens hjemmeside.

Effektiv brandstrategi: Søg havn – og køl med vand
På vej til Orø forklarer Preben Hall, at den eksisterende brandstrategi har to hovedelementer: Søg havn så hurtigt som muligt. Og køl den brændende bil ned.

Kaptajnen bruger kameraovervågning til at se,
hvor han skal styre strålen fra vandkanonen hen med joysticket.

- Overfarten tager en halv time, så vi er aldrig mere end 15 minutter fra land. Og til at køle med har vi både en fjernstyret vandkanon, vandtåge under broen og brandslanger inklusive et særligt strålerør til at komme ind under en brændende bil, lyder det fra den erfarne skibsfører.

Og snart kommer der syn for sagen. Under et kortere ophold på Orø demonstrerer besætningen, hvordan kølingen fungerer. Oppe fra broen tænder kaptajn Bo Hjelmsø for vandkanonen, og efter få sekunder bliver vogndækket overspulet med en lårtyk vandstråle. Med sit joystick dirigerer han vandstrålen rundt på dækket, og DBI's eksperter får også oplevet vandkanonens evne til at levere en heftig vandtåge med den spredte stråle.

Efter turen til Orø har DBI udarbejdet en liste med observationer og anbefalinger til, hvordan Orøfærgen kan forbedre brandsikkerheden. Bl.a. foreslås det, at man kan bruge et håndholdt termisk kamera til at tjekke køretøjer for unormal varmeudvikling inden ombordkørsel, og at elbiler så vidt muligt placeres i den vognbane, der er længst væk fra passagersalonen.

Vandkanonen kan med den rette vandforsyning
sprøjte op til 6000 liter vand i minuttet.

Ifølge Anders V. Kristensen har Orøfærgen rent brandsikkerhedsmæssigt dog et meget solidt udgangspunkt:

- Den overordnede strategi med at køle branden og søge havn hurtigst muligt er helt rigtig, og færgen er ganske veludstyret med både vandkanon, vandtåge og brandslanger. Så vi har mest noget i småtingsafdelingen, som kan gøre overfarten endnu mere sikker, siger Anders V. Kristensen.

Se vandkanonen i aktion:

M/F Orø er bygget i 2003 og behøver ikke at vende, når den har været i havn – den sejler lige godt i begge retninger.
Anders V. Kristensen
Anders V. Kristensen Projektleder

Relaterede artikler

OPRET DIG SOM BRUGER OG HOLD DIG OPDATERET PÅ NYHEDER OM BRAND OG SIKRING